Tomáš Čupr na EBF17: Ve Slevomatu jsem byl čertík v krabičce, teď už jsem vyzenovanej

3. 10. 2017 | Kateřina Tauchenová
Jaká je nejdůležitější vlastnost lídra úspěšného startupu? Proč není dobré řešit stres alkoholem a jak se s ním vypořádat lépe? Svoje bohaté zkušenosti ze startupového života předával účastníkům E-Business Forum 2017 Tomáš Čupr.

Letošní ročník konference E-Business Forum se věnoval výzvám spojeným s expanzí firem. Mezi řečníky nemohl chybět Tomáš Čupr, který má se zakládáním úspěšných expandujících firem zkušeností více než dost. Zakladatel firem Slevomat.cz, DameJidlo.cz a Rohlik.cz na konferenci ale překvapivě nemluvil o procesních či technických faktorech, které ovlivňují rozvoj startupů. S posluchači se přišel podělit o to, jak raketový růst firmy uřídit, jaké vlastnosti by měl mít správný lídr takové firmy, ale i o to, jak je důležité najít vnitřní klid a životní rovnováhu.

„Dneska je trošku jiná doba na stavění firem. Dobrá i zlá zároveň. Je rychlejší a přísnější,“ zahájil Čupr své vystoupení. „Dřív, když jste naštvali zákazníka, dozvěděla se to jeho rodina, maximálně ještě kámoši v hospodě. A to bylo všechno. Dneska ale sociální sítě můžou vaši pověst zničit během chvilky.“

Tomáš Čupr na konferenci E-Business Forum 2017. Autor: Tuesday.cz

Všichni, kdo chtějí dnes vybudovat úspěšnou firmu, se podle něj musí přizpůsobit okolnostem a podmínkám, které s sebou tato doba nese. Čupr to nazývá „daň za rychle rostoucí firmu“.

Žijeme v době permanentní změny a extrémního množství informací

Prvním faktorem, který dnešní podnikání významně ovlivňuje, je podle Čupra permanentní změna. „Dneska se furt něco děje a na to se musí každý připravit. Třeba vám do firmy neustále chodí noví lidé,“ vysvětlil. „Když někoho potkám u výtahu, ani nevím, jestli je od nás, nebo z vedlejší firmy, protože už tam sedí tolik lidí, že nemám šanci si všechny pamatovat,“ dodal.

Dnešní doba podle něj přináší taky extrémně velké množství informací. „Právě to vnímám jako velkou úlohu lídra. Jako lídr musíte umět sát užitečné informace a distribuovat je na další lidi ve firmě, kterým jsou k něčemu,“ vysvětlil. Právě schopnost zpracovávat informace, nasávat je a předávat dál podle něj odlišuje lídry úspěšných firem od těch neúspěšných.

Permanentní změna přináší také velkou dávku stresu. „Já mám na trhu různou pověst a myslím si, že hodně historek a názorů, které o mě kolují, pochází právě z období Slevomatu, kdy jsem byl pod extrémním stresem a neuměl jsem se s ním vyrovnat,“ přiznal Čupr. Neustálá změna a stres mohou podle něj ústit v to, že lídr začne hodně křičet a tlačit na svoje podřízené. „Na jednu stranu vám ani nic jiného nezbývá - musíte tlačit a držet svou firmu v nějakých kolejích a trajektorii. Nemůžete prostě říct: Jo, teď zvolním, vysvětlil Čupr a dodal:  

„Je to jako raketa. Ta raketa letí a vy buď letíte s ní, nebo zůstanete stát na zemi a ona vám uletí. A pak prostě někde bouchne. Ale zjistil jsem, že to jde i jinak – nemusíte ten stres přenášet na lidi v týmu.“

 

Alkohol klid v duši nepřináší

Ze Slevomatu Čupr podle svých slov odešel, protože už jej zmáhal neustálý stres. Cítil, že svou strunu možností přepnul a ztrácel schopnost ovládat se. Před založením Dáme Jídlo si říkal, že bude hodnější a víc v pohodě. Snažil se netlačit, méně zvyšovat hlas. Ale otevřeně přiznal, že mu to moc nešlo. Až v Rohlik.cz se konečně záměr potkal s realitou. „Mám pocit, že se ty roky zkušeností konečně potkaly. Ono to zní hodně klišovitě, ale musí se u vás potkat vnitřní klid s tím, kdo jste a jak děláte věci,“ uvedl.

Každý stres, každá frustrace mají podle jeho slov tendenci hrozně rychle vybřednout na povrch a kompenzace neustálého stresu a tlaku je proto neskutečně důležitá. Někomu pomáhá sport, jinému čas strávený s rodinou. Jemu trvalo poměrně dlouho, než přišel na to, co uklidňuje právě jeho. „Během toho hledání jsem narazil na jednu past: Zjistil jsem, že alkohol klid v duši nepřináší,“ podělil se s publikem o své zjištění Čupr, který přiznal, že se k alkoholu uchyloval v období zásahů cizinecké policie ve skladech Rohlik.cz.

Tomáš Čupr na konferenci E-Business Forum 2017. Autor: Tuesday.cz

Jak sám říká, i jeho samotného už několikrát pracovní stres a permanentní změna dohnaly. Ale dokázal se oklepat a jet dál. „Když se ale bavím s lidmi kolem sebe o tom, co dělám jinak než ostatní, že nemám jednu ale hned 3 úspěšné firmy, tak je to asi fakt, že jsem extrémně odolný,“ prozradil. Pokud bych tedy vyzvednout jednu vlastnost, která člověku pomůže být úspěšný a vybudovat prosperující firmu, tak je to vytrvalost. Že vás to nesemele. Mě to dřív mlelo, ale vytrval jsem, a teď poslední dobou už jsem takovej vyzenovanej, takže je to lehčí,“ dodal. Podle něj by si každý měl najít to svoje, co ho uklidňuje – jeho slovy „zenuje“ – protože pak se člověku všechny pracovní i životní výzvy budou zvládat líp.

Úspěch a neúspěch se podle něj láme právě v tom bodě, kdy se člověk rozhoduje, jestli podnikání dá 100 %, nebo jestli zůstane na nějakých 70 až 80. Každý by si už na začátku měl položit jednu zásadní otázku:

„Jsem ochotný podstoupit brutalitu startupového stresu?“

A co takzvaně zenuje samotného Čupra? „Já hrozně rád chodím domů. Dřív jsem byl furt v poklusu, ale teď doma prostě nepracuju. Uvědomil jsem si, že nemusím být stroj a snažím se striktně oddělovat pracovní a osobní život. A ke mně domů prostě práce nesmí, prozradil svůj recept na vnitřní klid.

Nemusíte umět všechno. Musíte najít lidi, co to umí

Při zakládání a rozvoji úspěšné firmy je podle Čupra nejdůležitější najímání těch správných lidí. „Nemusíte být dobrý markeťák, produkťák, ani umět finanční řízení. Stačí mít dobrou myšlenku a umět dobře hledat a najímat lidi. Protože ty lidi to pak udělají za vás,“ poodkryl svou HR filosofii.  

Dřív padal do pasti rychlého najímání lidí. Ve startupu se totiž podle něj neustále potýkáte s nedostatkem lidí. A tak snadno sklouznete k tomu, že přijmete prvního, nebo maximálně druhého kandidáta, který se na danou pozici přihlásí. Jen abyste někoho přijali. A to je trochu past. Dobrý seniorní člověk se totiž shání klidně několik měsíců.

„V hiringu je ještě jedna důležitá věc: najímejte lidi, kteří jsou lepší než vy. Úspěch je, když postavíš takovej tým, že už vlastně nebudeš muset nic dělat.  Pokud nebudu ve firmě třeba, tak si budu moci říct, že jsem postavil famózní firmu. A to je můj cíl,“ podotkl.

Takže jaké lidi do firmy ideálně přijímat? Hlavně odolné, kteří zvládnou neustálý tlak. Startup je jako bárka na moři. Pokaždé, když někdo udělá chybu, tak je to strašně drahý, strašně náročný. A to je ten vnitřní tlak, který nezmizí do té doby, než se firma nějak stabilizuje,“ vysvětlil Čupr.

Tým musí být chytrý a lidé v něm se musí doplňovat

Dobrý tým musí být podle Čupra velmi chytrý a musí být schopný se neustále učit. Neustálé sebevzdělávání je pro něj samotného samozřejmost, a totéž proto vyžaduje i po svých lidech:

„Když jsem před rokem a půl do svého manažerského týmu přinesl knížku s tím, že tohle si určitě musí přečíst, nikdo na tu knížku ani nesáhl. Dnes už v mém týmu nikdo z nich nesedí. Prostě jsem je vyměnil.“

A proč to udělal? Podle něj tým, který není schopný rychle vstřebávat informace a není ochotný se učit, je firmě k ničemu. „Protože když máte startup, každý půl rok ho musíte v podstatě přestavět podle toho, jak se vaše firma vyvíjí. A lidé, kteří nejsou schopni a ochotni se rychle učit novým věcem, nebudou schopni ani ustát takové změny,“ vysvětlil.  

V neposlední řadě pak musíte najít do svého týmu lidi, kteří se budou vzájemně doplňovat. „V našem týmu jsme všichni kreativní a máme spousty nápadů. Ale neměli jsme v týmu nikoho, kdo by dotahoval věci do konce. Proto jsem před měsícem nabral strukturovaného dotahovače a hodně na něj spoléhám. Při obsazování další pozice budu hledat zase dotahovače, protože kreativců už mám v týmu až dost,“ vysvětlil Čupr svou strategiii.

Ve startupovém světě je podle něj dobré být jako motorový člun, protože se můžete rychle pohybovat, dobře manévrovat. Ale když přijde velká vlna, tak vás to spláchne. V týmu proto potřebujete mít i tankery, které si jedou tím správným směrem a nic je jen tak nerozhodí.

Bez brutální prioritizace to nejde

„Spadli jsme do pasti, kdy jsme se snažili dělat všechno. Pořád jsme na něčem dělali. To ale nejde.  Lidé na to nemají časové ani mentální kapacity. Museli jsme se proto naučit brutálně prioritizovat,“ popsal Čupr další věc, kterou se na 8 let svého startupového života naučil. Já jsem dneska vlastně pyšnej, když něco zamítnu. Když nezamítnete nic, tak zákonitě nastane chaos. Když to budete filtrovat hned na začátku, budete více věcí dotahovat dokonce,“ doplnil.

A jaká byla jeho poslední rada všem, kteří chtějí vybudovat úspěšnou firmu? „Komunikujte radši víc než míň a snažte se se všemi maximálně synchronizovat. I když je to často těžké, ušetří vám to spoustu starostí. I pro mě je spousta těchto věcí nová a vlastně se pořád učím.“ 

Štítky dokumentu: E-Commerce Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?