Jak se Facebook dozvídá o těhotenství uživatelek
Nastávající matky jsou skvělou cílovou skupinou. Bez pochyb budou potřebovat nákladnou výbavu a někdo ji jim prodat musí. Včasná online nabídka může být příslibem nezanedbatelných zisků. Facebook nedávno dokonce pro lepší identifikaci požehnaného stavu svých uživatelek dokonce zřídil "těhotnou kolonku“ v sekci "Životní událost" na Timeline. Nová kauza rozvířená portálem Advertising Age ovšem naznačuje, že největší sociální síť dokáže „skrytou pravdu“ vypátrat i sama od sebe.
Proč se tak domníváme? Třicetiletá Sally nechtěla informaci o svém těhotenství na internetu příliš šířit. Její muž se nicméně o radostnou novinu podělil na Facebooku, když ji otaggoval u ultrazvukového snímku dítěte a dodal k němu šťastný komentář. O dva měsíce později Sally narazila na Facebooku na reklamu na plenky Huggies. Protože se sama pohybuje v online byznysu, obrátila se na AdAge, který se vrhl do investigativní práce.
To, že čekáte dítě, můžete sdílet i na Timeline. V sekci "Životní událost" (Lifetime event) je pro to speciální kolonka, v české mutaci je to ale "Narození dítěte".
Jaké jsou její závěry? Facebook se pochopitelně chlubil tím, s jakou přesností dokáže matky zaměřit podle jejich zájmů – od lajkování FB stránky s produkty pro děti až po oblibu dětských písniček. Poněkud skoupější byl ovšem v přiznání, že pro cílení využívá i obsah příspěvků uživatelů. Podle vyjádření zástupkyně Facebooku pro AdAge se využívá cílení reklam v reálném čase dle klíčových slov v příspěvcích uživatelů velmi zřídka.
Tomu je však poněkud těžké věřit. Reklamy na Facebooku lze cílit i na termíny jako „ranní nevolnost“, „ultrazvuk“ či „těhotenský test“ (myšleno samozřejmě v anglickém jazyce, v něm má #morning sickness publikum 2 tisíc uživatelů, #ultrasound 268 tisíc uživatelů a #pregnancy test 54 tisíc uživatelů). Přitom není příliš věrohodné, že by někdo zrovna deklaroval oblibu ranní nevolnosti. Sám Facebok také přiznává ve svých „podmínkách použití dat“, že „klíčová slova z vašich příběhů“ jsou využita pro cílení reklam.
Navíc Kristina Tipton ze společnosti Café Mom sdělila AdAge, že skrze Facebook identifikovali více než 1 milion žen, které pravděpodobně nedávno byly nebo jsou těhotné, cílením na specifická klíčová slova, jež se ukazují v konverzacích uživatelek. K tomu dodala, že jí bylo řečeno zástupcem Facebooku, že zvolené termíny jsou u uživatelek hledány v jejich příspěvcích i v profilech.
Na celé záležitosti není svým způsobem nic tak skandálního. Google také neprozrazuje zcela „alchymii“ svého cílení AdWords. Spíš nová zjištění poukazují na to, že na sociálních sítích se skutečně počítá každé vyřčené slovo. Facebook proto může například vědět o těhotenství některých svých uživatelek dříve, než to řeknou rodičům.
Doporučení redakce: Facebook se snaží lépe zachytit informace o těhotenství svých uživatelek již od poloviny srpna tohoto roku. Přečtěte si více v článku Také jste v očekávání? Facebook vám na to dal novou kolonku.
Zdroj: www.adage.com