Jak vidí Češi politickou reklamu?
Hustá dvojka z ČSSD, Matěj Stropnicý a Jana Maláčová, začala úřadovat v roce 2021 krátce před volbami do Poslanecké sněmovny… a přispěla k tomu, že se strana do PS nedostala. Zdroj: ČSSD
V rámci dlouhodobého výzkumu postojů české veřejnosti k reklamě položila Česmá marketingová společnost v letošním roce otázku zaměřenou na politickou reklamu. Výzkum se dotazoval, jak ji lidé vnímají, co od ní očekávají a sledoval srovnání s postoji ke komerční reklamě. Výzkum proběhl na reprezentativním vzorku české populace v lednu 2022 metodou CAWI.
Lidé obecně očekávají od reklamy pravdivé, důvěryhodné a srozumitelné informace a vadí jim hrubost, příp. násilí. Jak je to s politickou reklamou?
I zde naprostá většina populace, hlavně starší věková skupina, očekává etickou, slušnou reklamu, ale skutečnost vidí tak, že tato reklama jen slibuje a sliby neplní. I když téměř 75 % populace považuje politickou reklamu za samozřejmou součást voleb, zhruba stejnému procentu vadí více než reklama komerční. Za součást moderního života považuje reklamu obecně 63 % dotázaných. Slibům z politické reklamy věří jen 13 % dotázaných a ovlivnění u voleb uvádí 16 % populace, častěji muži a ti, kteří reklamu obecně mají rádi. Kontrolu politické reklamy odpovědnými orgány požaduje 83 % žen a 77 % mužů.
Pro maximální velikost následujícího grafu klikněte na obrázek.
Spontánně respondenti uváděli: je lživá, klamavá, nelíbí se mi, je zbytečná, neměla by být, nevěřím jí apod. Jen sporadicky se objevil názor, že jde o součást voleb, že nevadí či že je důležitá.
Zákon o regulaci reklamy se prakticky politické reklamě nevěnuje, je zaměřen na reklamu podnikajících subjektů. Upravuje jen situace, v nichž by někdo svou reklamou napadal něčí politické přesvědčení, a stanovuje zákaz šíření anonymních oznámení týkajících se voleb v době od jejich vyhlášení do ukončení hlasování. Volební zákon o volbách do Parlamentu České republiky pak v rámci etických požadavků stanovuje, že volební kampaň musí probíhat čestně a poctivě. O kandidátech, kandidátkách a politických stranách nebo koalicích zejména nesmějí být zveřejňovány nepravdivé údaje. Skutečnost všichni známe.
Otázkou také zůstává, jak neomezit „svobodu politické soutěže“, ale zároveň bránit tomu, aby se v politickém boji využívaly dezinformace a lži, jak se postavit k neetickým prvkům, které vadí většině lidí.
Na politickou reklamu se v poslední době zaměřuje i Evropská Unie. Evropská komise připravuje návrh nové legislativy a reaguje i na rizika, která vznikají v on-line prostoru. Uvidíme, co to přinese.
Tip redakce:
Podívejte se na kompletní výsledky výzkumu Češi a reklama 2022.