Je lepší nativní aplikace nebo mobilní web?
Druhé setkání La Degustation Online mělo jasné zadání – říci, k čemu jsou lepší nativní mobilní aplikace a kdy se vyplatí pouze přizpůsobit vlastní stránky mobilnímu webu. V úvodní ze dvou prezentací Ondřej Zahradník ze společnosti Inmite rozdělil možnosti, které zájemci o vytvoření obsahu do mobilů mají. Patří mezi ně:
- Nativní aplikace
- Hybridní aplikace
- Webová aplikace
- Mobilní web
Ondřej Zahradník
Nativní aplikace jsou vytvářené pro konkrétní platformu (např. Android, iOS) a hardware. Jsou rychlé, spolehlivé a umí využívat hardwarových schopností telefonu (např. fotoaparát, kalendář, GPS). Velkým omezením dneška je malá výdrž baterie, nativní aplikace se přitom dají naprogramovat tak, aby ji více šetřily. Menší náročnost na energii je daná i tím, že mohou fungovat offline.
Hybridní aplikace jsou zajímavým kompromisem, dokážou využit hardwarových schopností telefonu a zároveň jsou použitelné na více platformách. Musí být nicméně online.
Dedikovaná webová aplikace je již de facto mobilní webovou stránkou, ovšem takovou, jež je přizpůsobena specifické platformě nebo nějakému hardwarovému faktoru (např. webová aplikace pro dotykové telefony).
Mobilní web je pak nejuniverzálnější formou, která je funkční napříč platformami. Jedná se o podobu stránek, jež by měla být přizpůsobena omezením mobilního prohlížeče i malých obrazovek telefonů. Uživatelská přívětivost je pochopitelně závislá na rychlosti připojení, která se liší dle lokality, poskytovatele, druhu datového tarifu atd.
Distribuce aplikací a jejich další osud
Další výhodou nativních mobilních aplikací je jejich propagace. Pokud je vaše aplikace dobrá, v App Store se neztratí, Apple na ni upozorní. Podobně může pomoci i Google Play aplikacím pro Android. Navíc jsou lidé (více tedy ti s iPhony) srozumění s tím, že za aplikace se někdy musí zaplatit. Pokud se tak má stát, budou mít lidé rozhodně menší zábrany tak učinit na místě, které považují za bezpečné a kde to udělali již v minulosti.
U mobilního webu a dalších webových variant aplikací se musíte o marketing postarat sami. Pokud lidé chtějí vaše služby či internetovou stránku používat i z obrazovek mobilních telefonů sami od sebe, vyťukat vaše jméno do vyhledávače či URL políčka je napadne jako první. Další důležitou informací je, jak často vaši službu využijí. Michal Horák z Pecka Design podotkl, že nedávno pracovali pro úvěrovou společnost. Úvěry obecně lidé neuzavírají každý den a aplikaci pro jejich zařízení si nainstalovali jen chroničtí dlužníci. Podobně jsou potřeba ty nejnižší bariéry vstupu u mobilních verzí e-shopů. Nativní aplikaci si pak mohou dovolit velké e-shopy samy promovat jako doplněk pro zákazníky, jež jsou součástí věrnostního programu.
Mobilní web je základ!
Lukáš Hroch ze společnosti Symbio přišel s názorem, že pokud chcete začít vyvíjet svůj web, měli byste začít s jeho mobilní verzí. Při navrhování webových stránek pro klasický desktop mají jejich vývojáři i zadavatelé pocit, že je na stránce příliš bílého místa. Zahlcují proto uživatele novými a novými informacemi, v kterých se nevyzná. U mobilního webu to tak dělat nelze. Pokud budete nejdřív budovat ten, donutí vás to uvědomit si, co jsou vaše klíčové služby a vyberete skutečně pět – šest zásadních aktivit, které u vás může uživatel dělat.
Zleva: Ondřej Zahradník, Lukáš Hroch
Znalci Parettova pravidla jistě pochopí, že podobná „čistka“ může pomoci i vašemu byznysu a webové stránce pro desktop. Prezentovaným příkladem zjednodušení v mobilní verzi je Flickr – ten má v menu klasické webové stránky více než šedesát položek. U mobilní verze vyškrtali všechno, co není potřeba, a nechali jen to, co je skutečně důležité – tedy jádro aplikace, to co lidé nejvíce používají a za čím tam chodí. Rozdíly v níže nabízených print screenech to skvěle ilustrují.
Větší míru poučení z mobilní verze i pro tu pro desktop si vzala americká pojišťovna zaměřující se především na zemědělce, State Farm. Položky menu, jež spočítáte na prstech jedné ruky, jsou v obou verzích.
Michal Horák z Pecka Design se podělil o zkušenosti s nedávnou zakázkou pro obchod s elektronikou Euronics, zboží této společnosti má mnoho kategorií, podkategorií a produktů, takže je zeštíhlování o to obtížnější. Přesto prý bylo jedno z hlavních ponaučení, že se osekávat dá, a možná v něm měli být ještě odvážnější.
Proč mít mobilní web?
Následující panelová diskuze, které se zúčastnili také Zdeněk Schneider z Rolling Mobile, Michal Horák z agentury Pecka Design a Jan Procházka ze společnosti Lundegaard, se točila i okolo významu mobilního webu v České republice. Pochopitelně zazněly „globální pravdy“ o významu mobilních telefonů na rozvojových trzích, v Indii a mnoha afrických státech je již dnes více přístupů na internet z mobilních zařízení než z desktopů. Do roku 2020 se dle společnosti Cisco má zvětšit traffic mobilního internetu šestadvacetkrát.
Zleva: Lukáš Hroch, Zdeněk Schneider
V Česku máme za nejrozvinutějšími trhy (Velká Británie, Jižní Korea, Japonsko, USA) několikaleté zpoždění. Dle Michala Horáka se tak investice do firemních prezentací pro prostředí mobilního telefonu může u nás vyplatit tak za tři – čtyři roky. Nelze však podceňovat výhodnost náskoku před konkurencí. Ti, co „naskočí do rozjíždějícího se vlaku“, budou moci o to více profitovat v době, kdy už pojede plnou rychlostí a nastupovat do něj bude obtížné.
Zároveň nelze ignorovat rychlost technologického vývoje. Již dnes to není pouze o souboji „počítače versus mobily“. Ve hře jsou i obrazovky tabletů a nově i internetových televizí. Do několika let se mobilní internet pravděpodobně výrazně zrychlí, a jedna z největších výhod nativních aplikací v podobě offline funkčnosti spojené se stabilností a rychlostí se tak může relativně oslabit. Zároveň může přijít ještě častější využití responsive design webů, které jsou datově náročnější než ty běžné mobilní. Stejně se může stát i mnohem více věcí, které teď lze těžko predikovat. Nejdůležitější je uvědomit si, že nastává doba otevřenosti, kdy bude důležité přizpůsobovat své online prezentace pro čím dál více platforem a zařízení.