M jako ikona muzea. Muzeum umění Olomouc odtajnilo novou vizuální identitu

15. 4. 2021 | redakce
Třetí největší muzeum výtvarného umění v České republice má novou vizuální identitu. Vítězný návrh designérské soutěže od kolektivu autorů Anežky Hrubé Ciglerové, Nikoly Wilde a Richarda Wild stojí na systému založeném na dominantní liteře M.

Muzeum umění Olomouc (MUO) našlo novou podobu své vizuální komunikace v designérské soutěži, pořádané odbornou organizací Czechdesign. Identita pracuje s motivem kontrastu historie a modernity, stejně jako celá instituce spravující sbírky umění od středověku po současnost. Jedinečné logo, fungující jako ikona muzea, vzešlo z písma, vytvořeného na míru.

Muzeum umění Olomouc (MUO) je sebevědomé muzeum, které má ambici zapsat se na mapu klíčových středoevropských muzeí. Sází na moderní architekturu i atraktivní program, prezentuje nejen výtvarné umění, ale podporuje také současné živé umění jako divadlo, tanec, hudbu nebo film.

Od roku 2014 pro svou komunikaci používalo jednoduché bílé logo na tyrkysovém podkladu od grafického designéra Petra Šmalce. Logo ale nebylo rozpracováno v komplexní dobře rozpoznatelný systém vizuální identity v jednotlivých grafických materiálech. Designér byl zapojen do celého procesu soutěže a vzhledem k tomu, že je zaměstnancem MUO, bude v budoucnu s novým vizuálem pracovat.


Logo používané od roku 2014

Soutěž na nový vizuální styl byla vypsána s cílem sjednotit a systematizovat veškerou vizuální komunikaci muzea, všech jeho budov, expozic, výstav a programů. Pod správu MUO spadají totiž i Arcidiecézní muzeum Olomouc, jehož rekonstrukce od studia HŠH byla nominována na cenu Miese van der Rohe, Arcidiecézní muzeum Kroměříž a budova Muzea moderního umění se sálem Central, které čeká rozšíření ve Středoevropské fórum Olomouc s novostavbou od architekta Jana Šépky.

Za vítězný návrh designérské soutěže zvolila porota elegantní, čistý, snadno rozpoznatelný a zcela nezaměnitelný koncept vizuální identity od kolektivu autorů Anežky Hrubé Ciglerové, Nikoly Wilde a Richarda Wilde.

Systém je založen na dominantní liteře M a spojení starého a nového. Litera odkazuje ke gotické textuře a v kombinaci s moderním groteskem vytváří kontrast historie a modernity, který je pro MUO signifikantní ve všech jeho aktivitách.

Nejsilnějším momentem představeného návrhu je dle poroty jeho jedinečnost, které autoři návrhu dosáhli vytvořením zcela nové abecedy včetně výrazné litery M, jež funguje sama za sebe jako logo, značka, ikona muzea.

Práce s logem je sebevědomá, porota kladně hodnotila jeho nápaditost, umístění, aplikaci na webových stránkách či jeho fungování jako součást obrazu.

„MUO je instituce velebící umění, proto je více než žádoucí, aby její tvář tuto snahu odrážela. Vítězný návrh Anežky H. Ciglerové, Nikoly a Richarda Wilde je uměním, je vizuálem s budoucností, má se kam posouvat a rozvíjet stejně tak jako MUO,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign.

Povedený je i velmi univerzální a jednoduchý systém tvorby tiskovin. Využívá hřejivě šedou (warm grey) a černobílý základ, který doplňují barvy z konkrétního použitého uměleckého díla. Pro každou výstavu či expozici tudíž vznikne unikátní paleta pěti barev čerpající ze zvoleného díla daného umělce či umělkyně.

 

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: