Mastercard přidal rumunským řidičům do GPS navigací nové cíle – pouliční farmáře
Kampaň: Roadside market (Trh u cesty)
Klient: Mastercard
Agentura: McCann Worldgroup Romania
Rumunští farmáři prodávající potraviny podél silnic bojují s nízkými příjmy. Protože si nejsou schopni obstarat svůj plácek v online prostředí, stávají se v dnešní digitální době takřka neviditelnými. Řidiči je bez mapy nenajdou a bez recenzí jim nedůvěřují.
„Jak je možné, že trend nakupování lokálních potravin je na vrcholu, a přitom skuteční drobní farmáři strádají?“ Ptá americká platební společnost Mastercard, která se rozhodla drobným podnikatelům pomoci. Ve spolupráci s rumunskou pobočkou reklamní agentury McCann připravila kampaň s názvem Roadside market (Trh u cesty).
Kampaň propaguje farmáře pomocí partnerství s nejoblíbenější aplikací pro řidiče Waze. Ta umožňuje lokálním prodejcům umístit na digitální mapu vlastní originální značku (pin). Řidiči tak hned vidí, jaké další dobroty kromě kafe a bagety z benzínky si po cestě mohou dopřát.
Na značkách (pinech) najdete kreslenou podobiznu konkrétního farmáře. Tato zástupná firemní loga mají dokonce i fyzickou podobu, podle které svého lokálního prodejce na cestě poznáte.
Dále v aplikaci Waze můžete navštívit profil těchto drobných podnikatelů a dozvědět se více o tom, proč jsou tak hrdí na své domácí výrobky. V neposlední řadě tam na vás čekají také upřímné recenze od ostatních labužníků za volantem.
Mastercard se ovšem neuchýlil pouze k roli zprostředkovatele. V rámci kampaně vyvinul přímo pro farmáře bezkontaktní platební systém propojený s aplikací Waze. Za svůj čerstvý ovčí sýr tak můžete jednoduše platit mobilem či kartou pomocí terminálu u každého obchodníka.
Jak kampaň plná domácích dobrot funguje, přehledně shrnuje následující video:
Kampaň byla vytvořena pro Rumunsko, ale jde spíš o testovací půdu. Pokud se zde projekt dočká úspěchu, Mastercard plánuje jeho postupné rozšíření na další státy východní a střední Evropy.
Globální rozšíření projektu by s sebou jistě přineslo i veskrze pozitivní ekonomické změny. Ty vyplývají z účasti drobných lokálních hráčů na trhu bez pomoci zprostředkovatelů, kteří častokrát spíš zneužívají závislosti mikropodnikatelů na jejich službách.
Kreativní ředitelka agentury McCann Worldgroup Catalin Dobre s nadšením upozorňuje na možnosti poskytnutí digitálních řešení rumunským farmářům:
„Globálně, nejen v Rumunsku, ekonomiky začínají upřednostňovat bezhotovostní transakce. Právě proto jsou pouliční prodejci v neformálním sektoru tak zranitelní. Potřebují digitální řešení, které jim pomohou stát se viditelnější a důležitější součásti trhu. Zajištění vlastního komerčního prostoru v digitálním prostředí, jako je Waze, doslova zapisuje mikropodnikatele na mapu. (...)“
Kampaň byla spuštěna 19. dubna a pozornost diváků si získala prostřednictvím tradičních i online médií. Pronikla do vysílacího času 5 největších televizních stanic a během prvních 48 hodin ji zaznamenalo 28 milionů diváků. Během několika dní měl Mastercard na kontě již 300 farmářů, kteří měli zájem se projektu Roadside Market účastnit.
Zatím tedy všechno vypadá nadějně. A pokud se rumunským obchodníkům aplikace zalíbí, můžeme podobný projekt od společnosti Mastercard během následujících let přivítat i v Česku.
Zdroj: adsoftheworld.com, campaignlive.co.uk, lbbonline.com, famouscampaigns.com, adweek.com