Najít výdejnu není problém. V Česku jich funguje 13 a půl tisíce
Podle dat Českého statistického úřadu nakoupilo během posledního roku přes internet téměř 54 % Čechů starších patnácti let. Tento podíl stále roste a s ním i množství zboží zakoupeného online. Vedle doručení kurýrem si jej lze vyzvednout jak v prodejnách, tak i ve výdejních místech. Těch podle analýzy projektu Česko v datech existuje v České republice dohromady 13 439*. Jejich největším počtem se může pochlubit Středočeský kraj. Největší nápor výdejny tradičně zažívají v lednu, kdy prudce stoupá množství vráceného zboží.
V České republice je podle zjištění projektu Česko v datech zhruba 13 a půl tisíce výdejen, více než polovina (54 %) českých obcí ale nemá na svém území ani jednu. Z celkem 6354 českých obcí se to týká 3478 z nich. „Největším množstvím výdejních míst se může pochlubit Středočeský kraj. Kvůli rozložení obyvatel a počtu obcí je však zároveň krajem, ve kterém žije nejvíce lidí v obcích bez vlastní výdejny,“ uvádí Jan Krupička z Česka v datech. Zhruba 18 % tamního obyvatelstva musí pro balíky dojíždět za hranice své obce. Naopak nejmenší podíl obyvatel v obcích bez výdejny je v Moravskoslezském kraji, kde má přístup k zaslaným balíkům ve vlastní obci 97 % lidí.
Nejvíce zboží se přes výdejny vrací v lednu
S rostoucím množstvím objednávek z e-shopů zároveň stoupá i podíl tzv. „vratek“. I ty mohou zpět k prodejcům putovat skrze výdejní místa, přičemž v lednu se množství vráceného zboží zvyšuje až o desítky procent. „Nejziskovější zákazníci vrací zhruba 30 % objednaného zboží. Zajímavé je, že e-commerce business modely s tak vysokým podílem vratek přímo počítají. Například v Německu zákazníci vracejí více než polovinu objednaných a doručených zásilek. Největší procento vratek je u oblečení, bot a elektroniky. Nejčastější důvody vrácení zásilek jsou špatná velikost nebo změna rozhodnutí,“ vysvětluje Tomáš Hladík, konzultant ze společnosti Deloitte. Trend vracení zboží je nejvíce patrný v oblasti módy, tedy v případě e-shopů prodávajících oblečení.
Mezi výdejními místy vede Česká pošta
Největší počet míst pro vyzvednutí zásilek nabízí Česká pošta. Balíky lze poslat na kteroukoliv z více než 3360 poboček, dep, výdejen a balíkoven. Na druhém místě se umístila Zásilkovna (2328), na třetím PPL (1775).
Největší počet výdejen všech analyzovaných společností je ve Středočeském kraji (1252), na druhém místě je Moravskoslezský kraj (1043) a na třetím kraj Jihomoravský (979). Pokud by se nepočítala Česká pošta, první příčku by obsadila Praha. V ní ale vede Zásilkovna, jejíž pobočky zde představují 35,5 % všech výdejen. Na druhém místě je PPL s 19 %, Česká pošta má v hlavním městě podíl 11,4 %. V Česku výdejny balíků provozuje například i DPD (712), Uloženka (639) nebo GLS (487).
Samoobslužná a nonstop prodejna Alza.cz. Zdroj: Alza.cz
K ještě větším číslům se ovšem dostaneme, když mezi výdejny započítáme i kamenné prodejny a pobočky e-shopů. Dle dat Heureky jich je tak celkem 24 963.
Zdroj: Heureka
E-commerce je v Česku na vzestupu
Česká republika patří ke světové špičce v podílu e-commerce na maloobchodním prodeji. Spotřebitelé si oblíbili nakupovat přes internet nejen oblečení nebo elektroniku, ale třeba i potraviny. „Online nákupy jsou rychlé a pohodlné. Při placení kartou na internetu je ale nutné myslet i na bezpečnost. Vyplatí se všímat si třeba toho, zda e-shop i stránka pro zadání údajů mají na začátku své internetové adresy uveden protokol HTTPS. Ten značí přenos informací v šifrované podobě a zabraňuje případnému zneužití platební karty,“ říká Miroslav Kvapil, generální ředitel společnosti Servodata.
Elektronické obchodování s sebou však přináší i další aspekty, mezi které patří také ekologie a udržitelný přístup. „Samozřejmostí se stává i doprava zdarma, doručení v řádu hodin a možnost bezplatného vrácení zakoupených produktů. Málo si ale připouštíme, jaký dopad má internetový prodej s doručením až domů na životní prostředí. Kvůli nezbytné reverzní logistice je přímým původcem významné uhlíkové stopy,“ doplňuje Tomáš Hladík ze společnosti Deloitte.