Nekuře v kyblíku od KFC zahajuje ofenzivu
Zdroj: KFC
Spojení společnosti Beyond Meat a fast-foodového řetězce za účelem vytvoření rostlinné alternativy k vyhlášeným kuřecím nugetkám bylo oznámeno už v roce 2019 a krátce na to bylo k dostání v restauraci v Atlantě? Od 10. ledna tohoto roku přichází velký posun, budou totiž k dostání v takřka 4 tisících pobočkách KFC po celých Spojených státech.
Tzv. Beyond Fried Chicken se bude podávat jako součást kombinovaného jídla nebo v objednávkách po šesti či dvanácti kusech. Beyond Meat je jedním z největších výrobců tzv. rostlinného masa a již v obchodech nabízí jeho kuřecí variantu. Tato od KFC by ovšem měla chutnat jinak. Tradičně je tento typ „mas“ tvořen jako upečené či usmažené placičky ze směsi rostlinného proteinu technologií nazývanou „chop and form". Smažené kuřecí maso Beyond se ovšem vyrábí technologií „whole muscle", která má lépe imitovat kusy masa z celé svaloviny, jako jsou kuřecí prsa nebo steak z hřbetu. To znamená, že jeho struktura je výrazně pevnější. Přesné složení není jasné, ale předpokládá se, že by mělo jít o směs sójového a hrachového proteinu, mrkvové vlákniny a rýžové mouky.
„Nekuře“ od KFC by mělo znamenat značný posun. Ač náhražky kuřecího masa již nabízí Beyond Meat i Impossible Foods, hodnoceny byly hůře než „rostlinné hovězí“ zamýšlené do burgerů. Kuřecí maso samo o sobě není příliš výrazné, a tak mu může právě tajný recept na jeho dochucení od KFC jenom pomoci.
ok @BeyondMeat y’all did a good job pic.twitter.com/bTrwmmmSLf
KFC přichází s jídlem z rostlinného proteinu jako s aktem své environmentální zodpovědnosti. Řetězec si to odbyl deklaratorně už bezmála před 3 roky. To, že to jde nyní zkusit na celém americkém trhu, pak dokládá důvěru řetězce v reálné prodeje. Živočišné zemědělství se podílí na celosvětových emisích skleníkových plynů asi 15 % a masný průmysl každoročně vystavuje desítky miliard zvířat krutým podmínkám při chovu i porážce. Každá nemasová nabídka alternativy k masu je tak jen záslužná. Na druhou stranu je potřeba podotknout, že rostlinné maso tvoří v USA zatím jen 1 % z masného trhu a celosvětově spotřeba masa stoupá.
Podobné pokusy již byly i neúspěšné. Týká se to klobás Beyond nabízených v řetězcích Dunkin' i klobás Impossible v rámci řetězce Little Caesar's. Obecně se ale dá říci, že vegetariánské alternativy nabízí čím dál více společností. Týká se to burgeru a nugetek v Burger Kingu. McDonald’s nabízí i v Česku zeleninový karbanátek Veggie ve třech variantách – jako burger, jako wrap nebo jako salát. KFC nicméně brzy s Beyond Chicken Meat do Česka nepřijde. Zde nabízí vegetariánské Twistery s halloumi sýrem. KFC je vlastněný společností Yum! Brands, která vlastní také společnosti Taco Bell a Pizza Hut. Další vege rozšíření ve spolupráci s Beyond Meat tak lze čekat prvně u nich na domácím americkém trhu, už nyní je v přípravě rostlinná nápodoba vepřového jako carne asada v Taco Bell.
Tip redakce:
Bezmasé kuličky. Zdroj: IKEA
V Česku je mezi vegetariánskými strávníky fast-foodu oblíbená IKEA. Již několik let nabízí vege párky v rohlíku, od srpna 2020 pak přišla s bezmasými kuličkami.