Ocenění Design roku náleží růžovým houpačkám překonávajícím zeď na mexicko-americké hranici
Londýnské Design Muzeum každoročně uděluje ocenění s názvem Beazley Designs of the Year, o které se uchází designéři z celého světa. Ocenění lze získat v 6 kategoriích, konkrétně za design produktu, architektury, módy, digitální design, grafiku a cestování. Letošní vyhlášení cen bylo mimo jiné ovlivněno situací ve světě a koronavirovou pandemií, které se odrážely v dílech designérů.
Hlavní cena za propojování národů
Celkovými vítězi soutěže a výherci v kategorii přeprava, se stali architekti Virginia San Fratello a Ronald Rael a jejich studio Rael San Fratello. Ti vytvořili trojici houpaček, které měly sblížit americké a mexické děti. Byly totiž umístěny v hraniční zdi, která dělí zmíněné země. Tento projekt byl funkční pouze 40 minut a to v červenci 2019. Jeho cílem bylo podpořit pocit jednoty právě na hranici. Vybudování zdi, která bude oddělovat Mexiko a Spojené státy americké bylo jedním z témat, které dosluhující prezident Trump hlasitě podporoval.
Virginia San Fratello k tomuto projektu uvedla:
„Je stále jasnější, že zdi nefungují. Zdi nedržely násilné demonstranty z našich vládních budov ani neochránily naši zemi před koronavirovým onemocněním. Měli bychom stavět mosty, ne zdi.“
Zajímavé na tomto projektu je, jak se houpačky na své místo vůbec dostaly. Studio Rael San Fratello spolupracovalo s mexickou organizací Colectivo Chopeke a společně houpačky nainstalovaly.
Studio navíc uvedlo, že se nikdy nejednalo o oficiální projekt. Proto musely být houpačky rychle skladné, kdyby se rozhodla zasáhnout pohraniční stráž.
Cena diváků a vítězství v digitální kategorii putovala za dílem protestu
Většina vítězů letošních Designs of the Year se soustředila na témata spojená s aktivismem a protestem. Ocenění za nejlepší digitální design si odneslo dílo s názvem Un Violador en Tu Camino (Před tebou je sexuální násilník)
Jedná se o choreograficky ztvárněný zpěv od chilského feministického hnutí Colectivo LASTESIS, který je výkřikem proti sexuálnímu a genderově podmíněnému násilí. Tento zpěv se rychle stal virálním a následně ho reprodukovaly ženy po celé Latinské Americe, v Istanbulu, Paříži i New Yorku.
Cenu diváků si zase odnesly jednoduché kamenné stavby ve tvaru miniaturních Stonehenge. Ty postavili obyvatelé Hong Kongu, kteří protestovali za demokracii. Cílem útvarů bylo zpomalit postup policie.
Koronavirus si našel své místo mezi vítězi
Udílení cen bralo v potaz pouze díla, která vznikla v období leden 2019 až leden 2020. Jednalo se tedy o dobu, kdy ještě koronavirové onemocnění neovlivňovalo celé národy tak, jak nyní.
Přesto se 3D verze koronavirové částice, kterou vytvořilo americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí, stala vítězem v grafické kategorii. Ilustrátor Dan Higgins k tomuto zobrazení uvedl:
„Chtěli jsme vytvořit realistické zobrazení viru. Podobu, kterou si lidé dokáží představit při procházkách na veřejných místech nebo při kontaktu s cizími lidmi. Něco, co připomíná, že je tento virus skutečný a je třeba ho brát vážně.”
Ocenění pro burger a syntetickou kůži
Další z témat, které se v letošním udílení cen objevily, bylo zodpovědné a etické spotřebitelské chování. Design produktu tak získal tzv. Impossible Burger 2.0. Má se jednat o chutný, šťavnatý produkt rostlinného původu.
Ocenění za módu zase získaly tašky ze syntetické kůže s názvem Telfar bag. Kromě toho, že jsou ze syntetické kůže, jsou navíc i genderově neutrální. Telfar bag chce ukázat, že luxus by měl být praktický a současně finančně dostupný.
V kategorii architektury zvítězil projekt ModSkool. Jedná se o modulární školu pro indické osadníky, která vzniká s využitím místních materiálů a technik. Navíc ji lze rychle demontovat a znovu sestavit někde jinde, pokud by byla osada zničena.
Londýnské Design Museum je sice kvůli současné koronavirové krizi uzavřeno, nicméně zájemci si až do 28. března mohou výstavu věnovanou Beazley Designs of the Year prohlédnout online.
Zdroje: Dezeen, The Guardian