Plyšový medvídek varuje občany Londýna před špatnou kvalitou ovzduší
Na první pohled se tento plyšový pohyblivý medvídek může zdát jako památník dopravní nehody či druh street artu. Toxic Toby, plyšový kamarád londýnských obyvatel, není ani jedno z výše zmíněných. Kašlající medvídek je hlavní tváří nejnovější kampaně společnosti BreezoMeter.
Za touto kreativní kampaní stojí reklamní agentura McCann. Jedná se o zajímavý způsob jak upozornit na jednoho z „tichých zabijáků“, který se skrývá ve velkých městech. Podle statistik každý rok zemře na londýnských silnicích až 210 lidí. Až 9400 předčasných úmrtí v Londýně je spojeno s dýcháním znečištěného vzduchu.
James Crosby a Will Cottam z reklamní agentury McCann London se rozhodli ztvárnit problém znečištěného ovzduší ve městech pomocí plyšové hračky. O své volbě říkají:
„Rozhodli jsme se pro plyšového medvídka, protože v mnoha případech je pro občany těžké si znečištěné ovzduší představit.“
Důležitou součástí celé kampaně je společnost BreezoMeter, která poskytuje data o kvalitě ovzduší v reálném čase.
Jak tedy medvídek funguje? Toby je pověšen na lampové sloupky vedle květin, aby na první pohled vypadal jako pomník zemřelému. Disponuje reproduktorem v hrudi a může také pohybovat hlavou a zvedat obočí. Všechny kolemjdoucí překvapí v momentě kdy zvedne packu a začne kašlat. To nastane v případě, že znečištění ovzduší naruší právní úroveň.
Nejedná se pouze o jednorázovou záležitost, ale kampaň nyní probíhá dlouhodobě a rozšiřuje se do nejrušnějších ulic.
Kašlání a pohyby jsou navázané na údaje o znečištění ovzduší z webových stránek společnosti BreezoMeter.
Ta totiž kontinuálně monitorují stav ovzduší ve zvolených lokalitách a touto kampaní demonstrují nejen tuto schopnost, ale i potřebnost takovéhoto nástroje. James Crosby ke kampani dodal pro The Standard:
„Co se týče reakcí, lidé nám sdělili, že přestože žijí na této ulici již několik let, nikdy si neuvědomili, jak moc může být v nejrušnějších hodinách ovzduší znečištěné.“
Toby je nasazen na silně znečištěných ulicích, jako je Marylebone Road a Brixton Road.
Jeho hlavní posláním je nejen varovat občany před aktuálním znečištěním ovzduší, ale také upozornit na problém velkých měst. Se špatnou kvalitou ovzduší nebojují jen v Londýně. Není to například tak dávno, kdy Dopravní podnik Ostrava poskytoval jízdy zdarma v případě smogové situace. Kampaně jako Toby nám pomáhají uvědomit si nebezpečí, které se skrývá hned za našimi dveřmi. A pochopitelně zároveň ukazuje, že potřebného monitoringu je schopen právě BreezoMeter.
Zdroje: standard.co.uk, blog.breezometer.com