Po Bauhausu má problém i Metrostav. Použil slogan s textem Katapultu.
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Do podobných problémů jako před nedávnem Bauhaus se pravděpodobně také společnost Metrostav Developement. Ta totiž pro propagaci svého nového developerského projektu Alfarezidence použila v rámci vizuálu část sloky známé písně katapultu "Až", konrétně zprofanované "A co děti, mají si kde hrát?". Reklamu, za kterou stojí pražská agentura Graffitti Networks Grafix, bylo možné vidět v posledních dnech například v eskalárových tunelech pražského metra.
Část textu byla použita bez předchozího souhlasu vlastníka práv, textaře Ladislava Vostárka, který informoval, že se již domáhá satisfakce. Učebnicově se tak opakuje situace, kterou známe z nedávno ukončeného sporu Bauhaus versus Zdeněk Svěrák. Bauhaus v roce 2004 použila bez předchozí konzultace s autory ve své reklamě jasný odkaz na hitovku z pera Zdeňka Svěráka - píseň "Dělání". Na vizuálech, které prezentovaly míchačky, byl použit slogan "upěč třeba zeď". Slova firma použila na nejméně 211 velkoplošných reklamních plochách. Zdeněk Svěrák podal na Bauhaus žalobu a soud mu dal po pěti letech za pravdu. Přiřkl Bauhausu zaplatit 200 000 korun a otisknout omluvu v celostátním deníku.
Tento případ se stal velmi přísným precedencem pro řešení obdobných sporů v oblasti autorského práva. Pakliže tedy společnost Metrostav Developement nepřistoupí na nákup licence pro použití zmiňovaného sloganu, dá se předpokládat, že případný soudní spor nedopadne v její prospěch.
Slogan "A co děti, mají si kde hrát?" se v rámci propagace neobjevil poprvé. Již dříve jej využila Strana zelených pro svou kampaň v Ústeckém kraji. Vypůjčení textu tenkrát podpořil frontman Katapultu Olda Říha, Ladislav Vostárek se proti kampani Zelených ostře ohradil.