PR přešlapy: 5 urážlivých produktů, které se značky skutečně snažily prodat

17. 9. 2014 | Irena Šovčíková
Tričko se žlutou Davidovou hvězdou nebo boty s okovy. I takové věci občas velké značky pustí ven. A pak za to získají pořádnou kritiku. Podívejte se na pětici nejvíce odstrašujících příkladů.

Prodejci se neustále snaží přijít s něčím novým, zajímavým, nebo prostě jen dobře se prodávajícím. Někdy se jim ale zároveň povede trhnout si pěknou ostudu. Například když vydají tričko se žlutou hvězdou nebo tenisky s okovy. Jsou ale věci, ze kterých by se profitovat nemělo. Například holocaust nebo jiné tragédie.

1. Zara


Těžko říct, nad čím asi návrháři v Zaře přemýšleli, když vytvářeli letošní kolekci. Povedlo se jim ale do prodeje pustit černobíle proužkované triko s šesticípou hvězdou na hrudi. Přesně takovou, jakou nosili židé v koncentračních táborech. Což je každopádně něco, do čeho chce před spaním každý obléknout své dítě. Značka ale po kritice zareagovala a omluvila se na Twitteru. Nutno dodat, že s podobnými přešlapy už v Zaře mají zkušenost. Před několika lety totiž pustili do prodeje kabelku s motivem svastik.

2. H&M


Podobnou zkušenost mají po vydání jarní kolekce i ve švédském módním řetězci H&M. Ten se snažil udělat díru do světa s tílkem, které na sobě mělo opět šesticípou hvězdu, navrch s lebkou uvnitř. Značka měla dokonce v plánu prodávat ono tričko i v Izraeli. Po vlně kritiky bylo samozřejmě s omluvou staženo ze všech prodejen.

3. Amazon, Walmart a Sears


U některých značek se dá říct, že se jen omylem dotkly něčeho, co připomíná neslavné historické události. Mnohdy to ale bývá tak nasnadě, až je s podivem, že kontroverzní produkt někdo nestáhl již před prodejem. Například ve Walmartu a na Amazonu se nějakou dobu prodával plakát se vstupem do Dachau, včetně nacistického hesla „Arbeit macht frei". I v tomto případě se zapojené obchody okamžitě omluvily. Nebylo by ale lepší se takovýmto situacím předem vyhnout?

4. Urban Outfitters


Nejen holokaust je ale citlivým tématem. Na vlastní kůži to pocítila americká oděvní značka, která na svých stránkách uveřejnila mikinu Kent State University s kapkami falešné krve. Na tom by nebylo nic tak hrozného, kdyby v roce 1970 nedošlo právě na oné univerzitě k zastřelení několika neozbrojených studentů. Podle obchodu se však nejedná o skvrny od krve, ale o náhodné skrvny, které vznikly vymýváním barvy. I přesto ale kontroverzní produkt stáhla. Někteří uživatelé se sarkasticky na Twitteru ptali, kdy budou k dostání modely z jiných škol, ve kterých se podobná tragédie stala.

5. Adidas


I Adidas se přesvědčil, že kreativita je sice skvělá věc, nicméně měla by mít nějaké hranice. Asi není úplně v pořádku prodávat v zemi, která má otrokářskou historii, boty s gumovými okovy. I tak se ale tyto tenisky dostaly na pulty. Po negativní reakci ze strany zákazníků se Adidas vyjádřil, že tenisky nemají být urážlivé, ale jsou pouze výsledkem vize návrháře Jeremyho Scotta, který boty vytvořil. I přesto ale boty okamžitě stáhli z prodeje. Asi si taky uvědomili, že otrokem nechce být nikdo, ani náznakem.

Ačkoliv se dá omluvit a vyžehlit se správným přístupem poměrně velká část přešlapů, módní značky by si měly dávat větší pozor na to, co pouštějí do prodeje. Zvláště v době sociálních sítí si totiž podobnými chybami zadělávají na značný problém.

Zdroj: DigiDay

Štítky dokumentu: Krizová komunikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: