Procter & Gamble hlásí návrat svých reklam na YouTube, Under Armour je naopak stáhne
Společnost Procter & Gamble před vice než rokem spolu s řadou dalších velkých značek přestala inzerovat na YouTube. Nyní se vrací opět na scénu, tentokrát ovšem s mnohem opatrnějším přístupem.
V březnu 2017 se v médiích objevily další důkazy o tom, že reklamy se na YouTube objevují i u obsahu, který nejen, že je v rozporu s jejich hodnotami, ale může být i morálně zavrženíhodný nebo dokonce ilegální. Algoritmy YouTube zkrátka nejsou vycvičené na to, aby dokázaly poznat, zdali je zvednutá pravice člověka ve videu ukázkou toho, jak vysoko doskočí váš pes, nebo hajlováním. Následoval doslova exodus, kdy mimo P&G odešly z YouTube také další společnosti jako Unilever, PepsiCo nebo Nestlé, tedy inzerenti s obrovskými rozpočty.
Část značek patřících do portfolia Procter & Gamble. Zdroj: P&G
YouTube se od té doby vypořádával s kauzou spojenou s pedofilními komentáři pod videi, které zůstávaly bez povšimnutí. Zároveň ale také najal tisíce lidí, co pomáhají s revizí nově nahraných videí. Výrazně zpřísnil také vůbec možnost videa monetizovat. O možnost dát si reklamu před svá videa si v současné chvíli mohou zažádat pouze tvůrci s alespoň 1tisícem odběratelů a se 4 tisíci hodinami sledování videa během posledních 12 měsíců.
Nyní společnost P&G oznámila návrat a jde o poměrně překvapivý krok. Její chief brand officer, Marc Pritchard, se totiž nechal v březnu tohoto roku na konferenci organizace Association of National Advertisers v Orlandu slyšet, že Procter & Gamble omezil reklamy u některých „velkých hráčů” o 20 až 50 % a přesto měly reklamy společnosti o 10 % větší dosah ve srovnání s dobou před škrty. To vše při investicích nižších o 200 milionů dolarů. Při jiné příležitosti bylo řečeno, že snížení rozpočtu P&G na digitální kampaně neovlivnilo prodeje v roce 2017.
Mluvčí Procter & Gamble, Tressie Roseová, uvedla v tiskové zprávě:
„Reklamu jsme zastavili a za poslední rok jsme výrazně spolupracovali s YouTube, abychom zlepšili bezpečnost značek. Nyní cítíme, že jsou v praxi správná opatření, aby mohly značky P&G inzerovat na YouTube.“
Přesto se jedná o návrat omezený. Dle Bloomberg nebude P&G umisťovat reklamy před obsahem napříč videi všech tvůrců s možností monetizovat obsah, ale pouze v rámci skupiny tzv. „Preferred content creators“. I u nich ovšem pouze u těch videí, které prošly fyzickou revizí a schválením (nezávadnosti).
Ohlášení návratu tak významného hráče má v tuto chvíli poněkud ironický kontext. CNN publikovala ve čtvrtek rozsáhlý článek o tom, jak se stovky reklam značek a vládních organizací ocitly u videí nahraných extremistickými skupinami, včetně nacistů, bílých nacionalistů a severokorejské propagandy.
Reklama automobilky Nissan před videem známého amerického „bílého nacionalisty", Davida Dukea, o genetických rozdílech mezi rasami a židovské dominanci vysvětlených na kauze Harveyho Weinsteina. Zdroj: CNN
Zástupci jednoho z dotčených brandů, Under Armour, se nechali slyšet, že své reklamy na YouTube pozastaví. Mluvit tak v tuto chvíli o konečném vítězství nejpopulárnější videoplatformy nad svými problémy se zaručením „bezpečnosti značek“ by bylo předčasné. Návrat P&G byl jen jednou z vyhraných bitev v době, kdy přichází zprávy o nečekaných porážkách.
Tip redakce:
Zdroj: YouTube / NewCo
Opatrný přístup a audit digitální reklamy se Procter & Gamble jednoznačně vyplatil. Šéf všech brandů společnosti, Marc Pritchard, před měsícem prozradil, že snížení inzerce v digitální reklamě o 200 milionů zvýšilo P&G dosah o 10 procent.