Proteinová tyčinka k objednávce oblečení od značky Forever 21 vyvolala bouři hněvu

29. 7. 2019 | Petr Michl
Obzvláště plus size zákaznice dárek navíc nepotěšil. Proteinovou tyčinku přibalenou v krabici k objednávce zboží větší velikosti braly jako osobní urážku a fat shaming.


Zdroj: Kat Ravioli / Twitter

Darovanému koni na zuby nekoukej. Toto rčení nedokázala dodržet celá řada britských zákazníků e-shopu americké módní značky Forever 21 poté, co dostala ke své objednávce i proteinovou tyčinku. Dárek rozčílil mnoho lidí, kteří ho brali jako posmívání se obézním lidem (fat shaming), a Forever 21 se stala rychle otloukánkem na sociálních sítích.

Značka Forever 21 se tu a tam snaží udělat radost svým zákazníkům pozorností navíc. Minulý týden proto našlo mnoho lidí v balíku s oblečením od Forever 21 i tzv. Atkins bar, šlo o proteinovou tyčinku, jednu z řady doplňků spojených s tzv. Atkinsovou dietou, která je založená na stravě s co nejnižším obsahem sacharidů. Samozřejmě postranním úmyslem bylo podpořit právě jejich prodej od partnera, co tyčinky poskytl. I tak šlo o jídlo zdarma, které se v krabici jen tak nezkazí a patří v poslední době mezi velmi populární. Přesto všechno by si tento nápad nyní ve Forever 21 asi odpustili, v sociálních médiích je totiž čekala nefalšovaná bouře hněvu.

Lidé, kteří si objednali oblečení ve větších (plus size) velikostech, začali dar vztahovat k tomu, že si asi ve Forever 21 vytipovali, že jsou obézní. „Moje přítelkyně si objednala od Forever 21 plus size oblečení a oni jí dali jako vzorek Atkinsovu tyčinku!! Děláte si ze mě srandu?!?" napsala jedna uživatelka na Twitteru a přidala hashtagy #BodyShaming a #GetThisReported.

Další uživatelka s přezdívkou MissGG si postěžovala, že dostala tyčinku, ačkoliv zhubla z velikosti 24 na 18, a přidala otázky mířené značce:

Co se mi snažíš říct, Forever 21? Jsem tlustá, mám zhubnout? Dáváte je (tyčinky) také ženám, co nejsou plus size?"

Tuto skupinu pravděpodobně nepotěšil ani vzkaz u tyčinky, který dle některých zákazníků byl: „Místo 20 procent u vašeho dalšího nákupu zkuste místo toho (ztratit) 20 liber."    

Jiní zákazníci nicméně uvedli, že tyčinku objevili i ti s nákupem oblečení menších velikostí. Pro deník The Independent to posléze potvrdila i samotná značka. To ale neznamená, že by všichni z dané kategorie brali dárek sportovně. Jedna z reakcí na Twitteru zní: Koupil jsem si na Forever21 plavky a oni mi k tomu poslali Atkinsovu tyčinku. Díky za připomenutí, že nemám beach ready břicho."

Forever 21 to schytala z jiných stran jako značka, která vytváří fat shaming a mimo to podporuje poruchy příjmu potravy a využívá tzv. fobii z tloušťky k prodeji produktů.  

Ilustrativní je jistě následující série komentářů, kde je vidět rozptyl od volání po soudních žalobách až po umírněný názoru ve stylu: „Není to šťastné, ale takováto míra rozčílení není nutná." Rozčílené hlasy nicméně převažují.

 

Poté už Forever 21 nezbývalo nic jiného než rituální sypání popela na hlavu. Pro The Independent uvedla:

„Toto bylo z naší strany přestřelení a upřímně se omlouváme za jakoukoliv urážku, kterou to mohlo způsobit našim zákazníkům. Nebylo to v žádném případě naším záměrem."

Tento případ ukazuje především to, že vysoce politicky korektní společnost jako ta britská může přinášet skandály, které by i jinde v Evropě pravděpodobně vůbec nenastaly. A samozřejmě je to chyba Forever 21, zejména z toho důvodu, že britské prostředí dostatečně nezná, aby mohla možné komplikace odhadnout.

Kam dál?

Zmíněná citlivost ve Velké Británii není záležitostí posledních pár let. Už v roce 2015 to pocítila značka Protein World, její billboard s hubenou modelkou a sloganem  „Are you beach body ready?" dokonce vyvolal petici s desítkami tisíc podpisů a vyhnal lidi protestovat do ulic.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: