Průzkum: Chybovost roznosů vánočních letáků může stát inzerenty až 83 milionů korun
Předvánoční kampaně jsou zatěžkávacím testem pro většinu marketingových kanálů. Platí to i pro letáky, které se v nadcházejícím období musí potýkat s celou řadou sezónních hrozeb. Vstup desítek nových inzerujících subjektů, zvýšená frekvence roznosů stávajících obchodníků nebo nově přidané strany do pravidelných kampaní zvyšují objem distribuovaných materiálů až 2,5x. S narůstajícím množstvím však výrazně klesá efektivita a některým zadavatelům se může kampaň dokonce prodražit.
Nejedná se totiž o malé částky. Dle společnosti Fresh Revolution, která se zabývá auditem v oblasti neadresné distribuce letáků a reklamních tiskovin, se ročně v České republice vytiskne cca 4 miliardy letáků, což je 390 kusů letáků na obyvatele ČR. Před Vánoci je třeba roznést zákazníkům do schránek asi 600 milionů letáků a dalších reklamních materiálů. Průměrná výrobní cena jednoho letáku je asi 45 haléřů za kus. Náklady na distribuci se pak pohybují asi na 15 haléřích za kus. Dostáváme se tedy k ceně 360 milionů korun, které zadavatelé před Vánoci ve svých letákových kampaních proinvestují. Ve většině případů se to vyplatí - leták je zpravidla velmi efektivní médium - cca 78 % Čechů si letáky prohlíží, třetina podle nich nakupuje. V předvánočním období se leták může stát jedním z nevýnosnějších kanálů v marketingovém mixu. Pokud by ovšem nedocházelo k chybám v distribuci.
I takto můžou někdy končit letáky. Ve sběrně odpadu.
Distribuční společnosti totiž často nedokážou skokově navýšené množství letáků odbavit. A každý neredistribuovaný leták pro obchodníka znamená ztrátu. „V loňském roce jsme v předvánočním období zaznamenali chybovost roznosů kolem 25 %," uvádí Ondřej Prokop z Fresh Revolution. „Zhruba 11 % roznosů pak bylo kritických - taková kontrola prokázala, že letáky nebyly pravděpodobně na danou adresu doručeny vůbec. V letošním roce není jediný důvod, proč by mělo být lépe. Spíše naopak - letáků se očekává mírně víc a distributorům se platí méně než loni."
Převedeno na čísla - ve schránce nemusí skončit zhruba každý čtvrtý leták. V předvánočním období se může jednat až o 150 milionů letáků, za jejichž roznos klienti zaplatili kolem 83 milionů korun. K tomu je třeba připočíst ještě další ztráty, způsobené o 25% nižším ziskem z celé kampaně.
Doplňující data:
- Ročně se v ČR vytisknou cca 4 miliardy letáků, což je 390 kusů letáků na obyvatele ČR. Tento počet neklesl ani v době krize.
- Dlouhodobá míra doručení letáku v ČR je v rozmezí 70 - 90%. Největší výkyvy v kvalitě byly letos v období letních prázdnin (míra doručení 70%) a v období voleb do poslanecké sněmovny (míra doručení 65%).
- Průměrný leták stojí přibližně 0,45 Kč a váží asi 0,04 kg.
- K výrobě papíru na předvánoční reklamní tiskoviny bude využito asi 48 000 tun dřeva. To je zhruba 1200 smrků o váze 40 tun.
Zdroj: Fresh Revolution, ADMAZ