Průzkum: Každý čtvrtý prvňáček chodí do školy s chytrým telefonem
Zdroj: Smartphone na základní škole na Shutterstock.
Školní rok začal minulý týden. Každý druhý prvňáček přitom vyrazil do školy vybaven mobilním telefonem, tabletem, chytrými hodinkami nebo jiným přenosným elektronickým zařízením. Zjistil to průzkum MONETA Money Bank uskutečněný v polovině srpna mezi více než pěti sty respondenty.
Rodiče svým dětem nejčastěji pořizují chytrý mobilní telefon s dotykovým displejem (56 %). Následují tablety (37 %), běžný mobilní telefon (26 %) a chytré hodinky (10 %).
Nákup přenosné elektroniky pro prvňáčky rodiče nejčastěji zaplatí z vlastních úspor v hotovosti a více než dvě třetiny z nich (70 %) za něj utratí do pěti tisíc korun. Devět z deseti oslovených rodičů bude se svými potomky mluvit o hodnotě takto utracených peněz.
Hlavním důvodem, který motivuje rodiče k pořízení mobilního zařízení, je podle průzkumu MONETA Money Bank touha zůstat s dítětem v kontaktu (79 %). Rodiče ale také pořizují dětem elektronická zařízení s cílem udělat jim radost (26 %) nebo podpořit jejich vzdělávání (21 %).
Tři čtvrtiny rodičů plánují, že na mobilních přístrojích budou jejich děti využívat různé aplikace. V první pětce se v sestupném pořadí umístily aplikace pro vzdělávání, hry, pořizování či prohlížení fotografií a videí, poslech hudby a čtení knih.
„Zjistili jsme, že už nejmenší školáci vlastní pokročilé mobilní přístroje s aplikacemi. To ukazuje, že s nástupem do první třídy je řada dětí digitálně gramotná a že virtuální prostředí jim je blízké. Do budoucna lze proto očekávat, že strmě poroste počet uživatelů digitálních služeb, včetně těch bankovních,“ uvedl k výsledkům průzkumu Dalibor Šajar, který je v MONETA Money Bank odpovědný za digitální bankovnictví.
Většina oslovených zaplatí za přenosnou elektroniku v hotovosti (67 %), případně debetní (31 %) nebo kreditní kartou (15 %). Nejčastěji rodiče kupují mobilní přístroje v internetových obchodech (58 %). Některé děti obdrží mobilní zařízení po někom z rodičů či od sourozenců, takových případů je 17 %. Do bazaru zamíří jen zlomek rodičů (6 %).