Průzkum: nespokojenost uživatelů s Facebookem stále roste
V roce 2016 měl Facebook téměř 200 milionů uživatelů mezi americkým obyvatelstvem. Tento počet je sice vysoký, nicméně spokojenost jeho uživatelů permanentně klesá a jedním z důvodů jsou i stále častější politické příspěvky.
Agentura Bridge Ratings v minulých letech analyzovala spokojenost uživatelů Facebooku, a po zjištění, že v letech 2015 a 2016 stále klesá, rozhodli se její zástupci pokračovat v daném průzkumu i v lednu 2017.
Průzkumu se zúčastnilo několik věkových skupin od 12 do 54 let a celkem do ní bylo zapojeno přes 32 tisíc lidí. Agentura Bridge Ratings se účastníků dotazovala, jestli by o této sociální síti řekli, že ji už nepoužívají tak často, jak dříve. Ukázalo se, že demografická skupina, jejíž spokojenost s Facebookem klesla nejvíce, je skupina ve věku 35-44 let. Ta na uvedenou otázku odpověděla kladně v 41 % případů. Přitom v roce 2012 na totožnou otázku uvedlo kladnou odpověď pouze 25 % respondentů.
Vzhledem ke skutečnosti, jak velkou uživatelskou základnu má Facebook ve Spojených státech, tato procenta zřetelně poukazují na stávající náladu jeho uživatelů v této zemi a také, jak tato sociální síť ovlivňuje uživatelské chování nejen online, ale i v offline prostředí.
Níže najdete přehled vývoje počtu facebookových uživatelů v předchozích letech a predikci na roky následující.
Výlevy politické frustrace zvyšují únavu z Facebooku
Od poloviny roku 2015, tedy období, kdy začaly americké prezidentské volební kampaně, zaznamenal Facebook snížení aktivity svých uživatelů. Agentura Bridge Ratings provedla řadu online i telefonických průzkumů a zjistila, že jistá únava s touto sociální sítí se projevuje u uživatelů, kteří ji používali déle než 6 měsíců.
Tento trend se začal stupňovat se stále častějšími jedovatými komentáři FB přátel v souvislosti s volbami a účastníci průzkumu označovali příspěvky na této sociální síti za jízlivé a nenávistné.
„Uživatelé všech věkových kategorií v naší studii zjistili, že Facebook je sociální platforma, kterou využívají jejich přátelé, aby mohli psát své frustrace s prezidentskými kandidáty a jejich programy,” uvádí agentura Bridge Ratings.
Uživatelé omezují svou aktivitu na FB
Agentura Bridge Ratings sledovala ve svém průzkumu celkem 4 ukazatele: Průměrný počet přihlášení denně, procentuální zastoupení uživatelů, kteří kontrolují Facebook několikrát denně, počet denních návštěvníků a uživatelů, kteří využívají tuto sociální síť na týdenní bází. Všechny uvedené parametry zaznamenaly v průběhu několika let postupný pokles.
V červenci 2015 bylo 70 % návštěvníků Facebooku velmi napojených na tuto sociální platformu a využívali ji na denní bázi. Na konci ledna 2017 tento počet klesl na 61 %.
Sestupnou tendenci také zaznamenal průměrný počet přihlášení a počet uživatelů, kteří tuto sociální síť využívají týdně.
V dubnu 2016 se v průzkumu ukázalo, že se zvyšuje počet uživatelů, kteří se na Facebooku přihlašují stále méně často. Uživatelé také rozvazovali dlouhodobá „přátelství” a dokonce se kompletně odpojovali z Facebooku mnohem častěji, než v předchozích průzkumech.
Dál nebudeme "přátelé"
V průběhu roku 2016 se stále častěji objevovaly případy odebrání z přátel, nebo přestání sledování určité značky. „Jedná se o trendy, které jsme nikdy předtím neviděli. Očekávali jsme, že se tato situace zvrátí, jakmile volby skončí. Nicméně k tomuto nedošlo a změna v chování facebookových uživatelů i nadále pokračuje, i ve dnech následujících po uvedení Donalda Trumpa do úřadu,” dodává Bridge Ratings.
Na grafu níže můžete vidět, že počet uživatelů, kteří využívají Facebook méně, nebo z něj odešli úplně, se od poloviny roku 2016 stále zvyšuje.
I když se tato čísla mohou zdát nízká, zcela jasně poukazují na trend nespokojenosti. Při celkovém počtu 200 milionů uživatelů Facebooku v USA podíl nespokojených již zastupuje podstatnou část uživatelské báze, která je pro vedení největšího sociálního média ekonomicky nejdůležitější.
V rámci průzkumu v měsíci červenci 2016, celkem 0,1 % účastníků průzkumu odstranilo aplikace Facebook ze svých telefonů. Toto číslo představuje 200.000 uživatelů Facebooku. V prosinci 2016 se tento počet zvýšil na 1,3 %, což znamená 2,6 milionu uživatelů.
Zdroje: Bridge Ratings, Statista
Kam dál
Chování FB uživatelů se postupně mění a tato sociální síť přestává hrát roli, kterou si původně vytyčila. Lidé z této komunity stále méně častěji sdílejí obsah osobního charakteru a raději si jej nechávají pro jiné sociální sítě.