Reklama týdne: Sainsbury's obnovilo kouzlo příměří v zákopech o Vánocích 1914

21. 11. 2014 | Petr Michl
Nechte se dojmout zatím nejlepší vánoční reklamou tohoto roku.


Klient: Sainsbury's
Země: Velká Británie
Agentura: AMV BBDO

Britové vánoční reklamy prostě umí. Po roztomilém tučňákovi od obchodního řetězce John Lewis tu je další dojemný příběh od přímé konkurence Sainsbury's. Tento obchodní dům znovu oživil tzv. „vánoční zázrak", který se odehrál na více místech mezi zákopy západní fronty První světové války roku 1914.

Muži bojující spolu na život a na smrt zalezlí v zákopech vzdálených od sebe někdy jen 100 metrů nejdříve v noci pocítili, že je jejich osud v něčem úplně stejný při společném zpívání koledy Tichá noc. Druhý den pak jeden odvážný mladík vylezl ze zákopu beze zbraně se zvednutýma rukama do území nikoho. Následovali ho vojáci na obou stranách, kteří si ještě víc uvědomili, že ač se zabíjejí navzájem, nechtějí to - upřednostnili by být doma u svých žen a dětí. Pocit sounáležitosti pak posílí i přátelský zápas ve fotbale. I ty největší cyniky pak dojme závěrečná scéna zdůrazňující poselství, že Vánoce jsou o sdílení.

Jedná se o reklamu s filmovými kvalitami. Agentura AMV BBDO spolupracovala s Královskou britskou legií, aby zachytila reálný příběh co nejvěrněji. Reklama vyvolala mediální zájem nejen v odborných médiích a odezva je převážně pozitivní. Tím nechceme říci, že by neexistovaly i nesouhlasné hlasy. Ally Fogg ve svém komentáři pro The Guardian brojí proti zneužívání války k vytvoření pozitivního sentimentu vedoucího k nákupnímu rozhodnutí. Vyčítá i nerealističnost: „Detaily zachycené účastníky války v literatuře jsou hrůzostrašné. V nové reklamě nevidíme krev, zvratky a exkrementy, ani krysy hodující na částech těl mrtvol. Odpovědí může být: „To asi těžko mohli dát do vánoční reklamy, že?" A to je úplná pravda. Právě proto je celá scéna totálně nevhodná pro vánoční reklamu od samého počátku."


Video zachycující natáčení reklamy

Realita je v nové reklamě samozřejmě trochu přikrášlená, skutečná špína je zachycena maximálně na rukách vojáků, jinak jsou všichni nepravděpodobně čistí. Na druhou stranu má celé dílo humanistické poselství a odhaluje zároveň nesmyslný paradox války. V Sainsbury's se navíc pojistili dobrým skutkem. Čokoláda z reklamy se objeví i na pultech obchodů a část výtěžku z jejího prodeje půjde právě na účet Královské britské legie. I díky těmto ohledům považujeme zachycení „vánočního zázraku" za mimořádný reklamní počin.

Tip redakce:

Nemáte dost dojemných vánočních příběhů? Podívejte se na reklamu od obchodního domu John Lewis s tučňákem Montym.

Zdroj: AdWeek, The Guardian

Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: