Outdoor Cannes Lions: Grand Prix bere poprvé česká kampaň. Mezi vítěze se řadí i úvodní ceremoniál olympiády v Paříži nebo připomínka zmeškaných narozenin

20. 6. 2025 | Petr Michl
Zase nedokážete ovládnout to nutkání podívat se na displej mobilu? Dejte si raději pauzu, dejte si KitKat. Na této myšlence stojí kampaň, která jako první česká reklama získala Grand Prix na Cannes Lions. Podívejte se na ni a další vítěze v kategorii Outdoor.

Nejrespektovanější soutěže reklamní kreativy, Cannes Lions, uzavírá svůj první týden a česká reklama v něm zaznamenala svůj dosud největších úspěch, Grand Prix, konkrétně v kategorii Outdoor. V tomto textu se podíváme na její hlavní vítěze.


Grand Prix bere česká čokoládová pauza od displeje

Nejvyšší ocenění získala kampaň KitKat „Phone Break" (vizuály „Dav", „Veřejná doprava", „Ulice") od VML Prague. Jde o první Grand Prix pro Českou republiku a význam tohoto vítězství podtrhuje i to, že se událo v kategorii nabité 2001 přihláškami. Kampaň zobrazuje lidi v každodenních situacích, ale jejich chytré telefony nahrazují tyčinky KitKat. Vychází z insightu, že se díváme až 4 hodiny denně do svých mobilních telefonů, a stejně si přitom neodpočineme. Čokoládová tyčinka se sloganem Have a Break. Have a KitKat” se pak stává vhodnější alternativou.

Reklama je komentářem k závislosti společnosti na telefonech.

Předsedkyně poroty Outdoor Lions, Keka Morelle, kreativní ředitelka pro region LATAM společnosti Ogilvy, ke kampani v tiskové zprávě uvedla:

„Mistrovská lekce v outdoorové reklamě. Bez slov či log komunikuje silné sdělení prostřednictvím nádherně zpracovaného obrazu. Zachycuje dobu, ve které žijeme, posiluje koncept značky a okamžitě vybízí k zamyšlení tím, že nastavuje zrcadlo naší závislosti na obrazovkách."

 

I slavnostní ceremoniál může být skvělou reklamou

Druhou Grand Prix v této kategorii získal zahajovací ceremoniál Olympijských her v Paříži 2024 vymyšlený či produkovaný společnostmi Paname 24, Paris / AUDITOIRE, Paris / Double 2, Paris / OBO, Paris / Havas Paris / Havas Events Paris. Tato událost byla velkou reklamou pro francouzskou kulturu. Mnoho úvodních olympijských ceremoniálů je důstojných, zřídka se o nich ovšem mluví i týdny poté. Pařížský ceremoniál se neodehrával na stadionech, ale na březích řeky Seiny, po které jely na lodích národní výpravy sportovců od Pont d'Austerlitz (Slavkovského mostu) po Eiffelovu věž. Byl v mnoha ohledech oslavou francouzské kultury, včetně jejích okrajovějších částí. Svůj výstup tak měla i metalová skupina Gorija.


Zdaleka největší kontroverzi pak způsobilo vystoupení drag queens, jež měly v taneční kreaci parodovat obraz Poslední večeře od Leonarda da Vinciho zachycující Ježíše Krista s učedníky. Dle autora vystoupení měly ovšem znázorňovat antické bohy. Za ani ne 2minutový segment se poté dokonce organizátoři omluvili katolíkům a dalším křesťanům, co se mohli cítit pobouřeni. Právě tato kontroverze ovšem přiměla velké množství lidí, aby se na ceremoniál podívali ze záznamu.

Bylo to nečekané vítězství, vzhledem k tomu, že většina outdoorových kampaní soutěžících Cannes Lions jsou ve formátu billboardu a plakátů. Tato monstr událost připravovaná více než rok ovšem zdaleka přesáhla dopad, který obvykle “vizuály u cesty” mohou mít.

„Tato práce mění definici veřejného prostoru jako platformu nejen pro viditelnost, ale i pro význam, kde se hodnoty značky setkávají s kulturní relevancí. Takto by měla být outdoorová reklama vnímána: jako rozsáhlá, emotivní a nezbytná pro autentické vyjádření značky v dnešním světě," uvedla Keke Morelle s tím, že jde o „jasnou připomínku neomezené síly outdoorové reklamy".

 

Lvi s kalichem, burgerem i balónky

Tři Zlaté lvy získala agentura Grey London, která byla oceněna za plakáty  pro pivo Stella Artois s názvy „Protector of The Chalice" (Strážce kalichu) a „Happiness With Chaos" (Štěstí v chaosu). Ty zachycují lidi popíjející pivo v tlačenici. “Stella” v ruce je pro ně kotvou, které se nechtějí pustit.

Čtyři Stříbrné lvy získala agentura BBH London za kampaň Burger KinguBundles of Joy" (Balíčky radosti), která zachycuje čerstvé maminky vychutnávající si Whopper jen pár minut po porodu.



Hlavní idea je založena na poznatcích ze života a detailů častého způsobu  jeho zrodu, oporu ji dal výzkum společnosti Mumsnet, dle nějž 39 procent čerstvých matek uvedlo, že jejich první jídlo po porodu bylo tím nejuspokojivějším jídlem, jaké kdy měly. A často je to právě fast food, na vizuálech kampaně pochopitelně Whopper od Burger Kingu. Kampaň zároveň propaguje i možnost dovážky jídla domů či v tomto případě do nemocnice. Chytrým detailem je, že na každé reklamě je vytištěn přesný čas doručení burgeru spolu s časem narození miminka.


Zlato získala i londýnská agentura adam&eveDDB za  kampaň Missed Birthdays (Zmeškané narozeniny) pro organizaci Campaign Against Living Miserably (CALM). Ta upozornila na znepokojivý fakt: sebevražda se stala ve Velké Británii hlavní příčinou úmrtí mezi mladými lidmi do 34 let, nejrizikovější skupinou jsou přitom ženy do 24 let.

K nastartování celospolečenské debaty, jež by mohla vést k zmírnění hrozivých statistik, posloužila zejména instalace 6 929 narozeninových balónků, jež proběhla loni od 9. do 11. září v obchodním centru Westfield London. Ty symbolizovaly narozeniny, jež zmeškali mladí lidé, kteří v posledních 10 letech spáchali v Británii sebevraždu. Doba instalace byla zvolena i s ohledem na to, že 10. září je Světovým dnem prevence sebevražd.

 

Více z vizuálů a videí kampaně můžete vidět v našem dřívějším článku


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: