Reklamy na Facebooku budou muset být více transparentní

1. 11. 2017 | Milada Zemanová
Inzerenti politických reklam budou muset nejen ověřovat svou totožnost, ale uvádět, kdo reklamu platí, na koho cílí a kolik lidí již oslovila. Tyto informace navíc budou volně k dispozici na FB Stránce. Přísnější pravidla pro inzerci se nově budou ovšem týkat všech reklam.

Facebook oznámil, že chce zajistit, aby uživatelé viděli, kdo stojí za konkrétními reklamami. Plánované změny se dotknou plošně všech inzerentů, nicméně pro politické reklamy budou stanovená pravidla přísnější. Tímto krokem chce nejen podpořit demokracii, ale i volební procesy. Jednotlivé kontrolní orgány a reportéři tak budou moci sledovat, co konkrétní politická strana říká a komu.

Od listopadu tohoto roku přibude na Facebookových Stránkách tlačítko „View Ads” (podívat se na reklamy, pozn. redakce). A pomocí něj si budou moci uživatelé zobrazit všechny reklamy, které daná Stránka inzeruje, a to, jak na Facebooku a Instagramu, tak i v Messengeru. Tyto informace uživatel uvidí bez ohledu na skutečnost, jestli na něj dané reklamy cílí nebo ne.

Uvedená změna se bude týkat všech Stránek a nově bude vyžadováno, aby každá reklamy byla spojena s FB Stránkou.

Mezi zmíněné politické reklamy ovšem nepatří pouze informace konkrétních politických stran a jejich zástupců. Spadají sem i informace o politické angažovanosti a spřízněnosti, plánech, konspiračních teoriích, snaha o poškození cizího jména, apod. Jedná se o další z kroků Facebooku ve snaze zabránit šíření falešných zpráv.

Tato změna bude nejprve testována v Kanadě. V USA a dalších zemích by měla být spuštěna v létě následujícího roku. Zpočátku budou v rámci zmíněného nástroje k dispozici pouze aktivní reklamy. Jakmile ale bude nástroj k dispozici i v USA, Facebook plánuje vytvořit i archív, ve kterém budou k nahlédnutí i dřívější kampaně inzerenta týkající se federálních voleb. Navíc každá reklama týkající se voleb bude obsahovat následující parametry:

  • bude dostupná v prohledávatelném archívu, který bude pokrývat celé 4leté volební období

  • obsahovat informace o celkově utracené částce za reklamu

  • počet získaných impresí

  • informace o demografických údajích, na které byla reklama cílena

Rob Goldman, víceprezident pro reklamu, k této funkcionalitě řekl: „Víme, jak je pro naši komunitu důležité, aby tento nástroj fungoval správně. A právě z tohoto důvodu jej nejprve spouštíme jen v jedné zemi. Díky testování na jednom trhu pochopíme různé způsoby, jakým celá populace zmíněnou funkci využívá.”

Političtí inzerenti budou ověřovat svou identitu

Po inzerentech, kteří chtějí zveřejňovat politické reklamy, bude nově vyžadována rozsáhlejší dokumentace a mimo jiné i ověření jejich identity a lokality. Poté, co budou takto inzerenti ověřeni, budou do svých reklam muset uvést informaci „Paid by” (placeno kým, pozn. redakce).

Jak taková reklama bude vypadat, se můžete podívat na videu níže.

Election-Related Ad Disclosure

Zveřejnil(a) Facebook dne 26. říjen 2017

Facebook současně vyvíjí nástroje, které dokáží najít politické inzerenty a vyzvat je ke zmíněnému ověření identity, pokud to dané osoby neučinily samy od sebe.

Transparentnost v České republice

I v České republice mají inzerenti od letošního roku povinnost informovat o zadavatelích a zhotovitelích politických kampaní. Níže tak například můžete vidět u fotografie z Facebooku politické strany ODA jí jako zadavatele a poté jako zhotovitele agenturu Plavec Media, která je profesionálům z oboru pro smích (více o tomto ostudném marketingovém partnerství si přečtěte v článku ODA se chce zapsat do učebnic politického marketingu. Pomáhá jí s tím Mike Pán a Jan Plavec).


Zdroj: Facebook / ODA

Navíc jednotlivé politické strany mohou za kampaně utratit maximálně 90 milionů korun. Na toto vše přísně dohlíží Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, který byl nově ustanovený. Tato pravidla platí od zveřejnění zákona ve sbírce, tedy od 2. května 2017.

Zdroje: Facebook , Česká pozice , Echo 24

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: