Společnost Cambridge Analytica vyhlásila bankrot. Co se stane s „jejími" daty?
Datová společnost Cambridge Analytica (CA) patří v posledních dvou měsících mezi celosvětově nejvíce medializované firmy. Snažila se ovlivnit americké prezidentské volby ve prospěch Donalda Trumpa, skrytou roli měla hrát při volbách téměř na všech kontinentech. Navíc dokument Channel 4 odhalil, že se neštítí při své práci na politických kampaních využít diskreditační taktiky tajných služeb. Nyní se ukazuje, že s takovou pověstí se podniká jen těžko. Minulý týden Cambridge Analytica oznámila, že vstoupila do likvidace s odůvodněním, že „obléhání medii odehnalo prakticky všechny zákazníky a dodavatele společnosti."
Toto oznámení nebylo nijak překvapivým vyvrcholením ságy, která v posledních měsících otřásá mediálním světem. Nicméně tím celý příběh zdaleka nekončí. Vyvstávají otázky, co celá tato kauza přinesla, a jaké následky z ní vyplývají. Vyšlo na povrch, že demokratický proces je velmi snadno ovlivnitelný v rámci digitálního prostředí, a je proto nutné tuto skutečnost začít brát vážně, pokusit se digitální prostor monitorovat a dát mu nějaké regule.
Když celá kauza začala vyplouvat na veřejnost, Facebook se snažil média umlčet žalobou, konkrétně britský deník The Observer, který informace přinesl jako první. Nicméně se mu to nepodařilo a dostal se pod hledáček veřejnosti a EU či vlád Velké Británie nebo USA. I díky tomu se dal do pohybu proces, který má stávající situaci změnit.
Cambridge Analytica svou vinu popírá
The Guardian publikoval zásadní texty kauzy založené na výpovědi Christophea Wylieho, někdejší hlavní postavy výzkumu CA a whistleblowera, který celý veřejný humbuk odstartoval. Přesně popsal, jakým způsobem CA získala data z Facebooku a využila je při Trumpově kampani v roce 2016.
CA se přesto vidí jako oběť nepravdivé a štvavé mediální kampaně. Dá se přitom uznat, že při cílení svých reklam nedělala nic nelegálního. A i FB aplikace spojené s osobnostními dotazníky realizované výzkumníkem z Cambridgské univerzity, Alexanderem Koganem, splňovaly tehdejší pravidla Facebooku, včetně toho, že aplikace mohla stáhnout data všech FB přátel účastníků výzkumu.
Proti pravidlům bylo jen to, že Kogan tato data využíval na něco jiného než na pouhé vylepšení aplikace a prodal je třetí straně, konkrétně právě Cambridge Analytica. Právě tato data o až 87 milionech uživatelů pak napomohla vytvoření psychometrických modelů amerických voličů.
To, co zlomilo CA vaz, tak bylo především to, že Wylie a další texty novinářů poodhalili, že v rámci amerických prezidentských voleb pomáhala CA šířit fake news hrající si s povzbuzováním nenávisti a strachu. Ještě více ukázala investigativní reportáž Channel 4. Někdejší výkonný ředitel Cambridge Analytica, Alexander Nix, v ní mluvil o strategii kampaní v souvislosti s falešnými zprávami infikujícími krevní oběh internetu. Dále navrhl mezi službami CA i focení politiků inflagranti s najatými prostitutkami jako základ pro vydírání.
Část zmíněné reportáž můžete zhlédnout na YouTube:
Data získaná Cambridge Analytica se neztratí
Sice je pozitivní, že CA oznámila svůj vstup do likvidace, nicméně její mateřská společnost, SCL Group, své působení nijak nezměnila. Stejně tak dalších jejích 18 firem a affiliate partnerů zůstává i nadále ve hře.
Navíc data, která vytěžila CA, jsou stále někde venku. Chris Vickery, specialista na kyberbezpečnost, před britským parlamentem uvedl, že jakmile se jednou data dostanou ven, jen tak nezmizí. „Jejich stažení je náročné a časově i finančně náročné a podle mé zkušenosti stejně nikdy nezmizí úplně,” doplnil.
Není také jasné, jaká osobní data a informace, byly s CA převedeny do nové společnosti s názvem Emerdata, kterou založil Robert Mercer. Ano, stejný Robert Mercer, který stojí za vznikem Cambridge Analytica, a který se řadí mezi největší Trumpovy finanční podporovatele. V nové společností Emerdata hrají roli stejní lidé, kteří byli spojeni s Cambridge Analytica, konkrétně Mercerova dcera Rebeka Mercerová; Alexander Tayler, vedoucí útvaru pro správu údajů v CA; a Julian Wheatland, předseda společnosti.
Přesto tu jsou pozitiva. Skandál CA vyvolal společenskou debatu o ochraně osobních dat na internetu a přinesl i nové regulace. Jak jsme již zmínili, Facebook se zpočátku snažil celou kauzu ututlat, nicméně v posledních týdnech realizuje řadu kroků pro zajištění větší transparentnosti na této platformě. Mezi nimi například rozpoznávání tváře pouze se souhlasem, zpřísnění Facebook Pixel, zpřísnění kontroly využívání dat při tvorbě Custom Audiences a mnohé další.
Po pádu CA tak se tak nacházíme na konci první éry masivní těžby dat. To samozřejmě neznamená, že se už zneužití digitálního prostředí k oslabení demokratického procesu nebude opakovat. Přesto měla kauza společnosti Cambridge Analytica smysl. Sám Christopher Wylie ji označuje jako konec věku datové nevinnosti.
Zdroje: The Guardian, Slate, Zdroj.cz, BBC