Startupy, které provádějí revoluci v online nakupování
Jeden z největších digitálních trendů dneška je transformace e-commerce na s-commerce. Způsob, jakým nakupujeme na internetu, se mění. Zhruba 81 % spotřebitelů před nákupem získá nějakou radu od přátel či rodiny skrze sociální sítě. A sociální sítě jako pomocníka při nakupování berou téměř tři čtvrtiny (74 %) uživatelů.
Tento proces přeměny elektronického obchodu na elektronický sociální obchod je nicméně teprve v začátcích. Obrat v s-commerce by prý měl dosáhnout v roce 2015 v USA 30 miliard dolarů. Předpokládaný růst je podmíněn několika faktory, mezi které patří delší doba strávená na sociálních sítích, značky cílící na zákazníky přímo v news feedu a pokroky v technologiích, ať se jedná o pokroky v marketingové metrice nebo o geolokační nákupní aplikace.
Podívejte se na startupy, které se na nastupující vlně s-commerce vezou, ale zároveň přispívají k její síle.
Extole
Hlavní myšlenka: Přeměna zákazníků v advokáty značky.
Princip fungování: Extole přetváří rovinu komunikace z Business to Consumer na Consumer to Consumer - tedy namísto od firmy k zákazníkům k ose zákazník k zákazníkovi. Jak to dělá? Osloví spotřebitele na správném místě a udělá z něj advokáta značky, který ji pak obhajuje na sociálních sítích. De facto mu dá pobídku a ocenění za to, že bude šířit pozitivní příběhy o značce.
Takoví lidé jsou zacíleni pomocí firemních stránek na Facebooku, stránek značky nebo skrze speciální e-maily. Poté jsou přizváni k akci spojené se značkou a jsou odměněni za sdílení na sociálních sítích. Odměna je často formou slevy, takže příklad je ještě lépe demonstrován s pomocí nákupu. Přiložený obrázek ilustruje odměnu v podobě 20 % slevy na konkrétní zboží společnosti Folica, která lze uplatnit jen skrze sdílení přes Facebook.
8thBridge
Hlavní myšlenka: 8thBridge umožňuje nakupovat přímo na sociálních sítích, nejčastěji pak na Facebooku.
Princip fungování: Cílem 8thBridge je umožnit lidem nakoupit tam, kde se socializují. Ne, nyní nemluvíme o hospodě. Jedná se samozřejmě o prostředí sociálních sítí, které jejich častému uživateli přijde bezpečné a vytržení z něj vnímá převážně nelibě. Například facebookové firemní aplikace využívající technologii 8thBridge dokážou jejich uživatele přeměnit v zákazníky, nebo jim dát jen prostor pro to vyjádřit svou touhu po určitém produktu v nabídce.
Spotřebitelé mohou namísto prostého „lajkování“ produkt „chtít“, „milovat“ nebo „vlastnit“. Pokud dané produkty lidé sdílí, přemění se v „shoppable stories“. Produkt se objeví v tickeru i news feedu s náhledem obrázku a tlačítkem play. Podle startupu uživatelé Facebooku s takovýmto druhem příspěvku interagují osmnáctkrát pravděpodobněji než v případě obyčejného linku, který vede mimo web – a tím pádem i mimo komfortní zónu nerušeného „zasíťovaného“ zážitku. Vysvětluje to video výše, ale můžete si přečíst i článek E-commerce podle Elle - tohle tričko miluju, chci, mám nebo koupím.
LocalResponse
Hlavní myšlenka: LocalResponse sbírá data s příslibem spotřebitelského záměru, jako jsou check-iny, a na oplátku poskytuje v reálném čase nabídky, které nejčastěji zahrnují slevu.
Princip fungování: LocalResponse je reklamní platformou pro sociální média, která agreguje na nich umístěné veřejné posty a check-iny, aby pomohla identifikovat značkám a podnikům záměr a reagovat na něj. Reakce se rovná mobilní aktivaci. Člověku, který se zrovna “čeknul“ ve velkém nákupním centru a již předtím k vám někdy zašel na hamburger, okamžitě zašlete na mobil neodolatelnou nabídku, aby se najedl zrovna u vašeho stánku.
Výjimečnost spočívá právě ve schopnosti určit, kde někdo je a případně i k čemu se chystá. Obvykle je demografické a behaviorální cílení jen přibližné, zde se ale jde po konkrétním člověku, kterému můžete nabídnout relevantní slevu či poukázku přímo u místa prodeje. Takto dává SoLoMo – neboli social, local a mobile – rozhodně smysl.
Tyto startupy jen předznamenávají další vývoj, který online nakupování čeká. Možná nejsme tak daleko od doby, kdy jakýkoliv povzdech na Facebooku vyvolá relevantní nabídku značky, která je ochotná udělat, „co nám ve statusu“ vidí.