Třetině uživatelů Instagramu se značka zalíbila díky Stories

17. 9. 2018 | Kateřina Němečková
Instagram je prostě „krásná síť“. Slouží ke sdílení krásných obrázků, krásných zážitků či krásných nápadů. Ačkoliv se obsah kanálu příspěvků a příběhů často překrývá, uživatelé od každého očekávají něco trochu jiného.

Výzkum Facebook IQ ukázal, že uživatelé Instagramu vnímají jinak obsah v kanálu příspěvků než v příbězích (Stories). Výzkumu se zúčastnilo skoro 10 000 respondentů ve věku 13-55 let, kteří používají Instagram alespoň jednou týdně. Průzkum probíhal mezi respondenty z Brazílie, Indonésie, Velké Británie a Spojených států. Ti se shodli na tom, že mají oba způsoby komunikace na Instagramu tři společné vlastnosti: jejich obsah je vizuálně krásný, libuje si v kreativitě a usnadňuje svobodu vyjádření. Na druhou stranu, v kanálu příspěvků hledají informace, zatímco v příbězích chtějí vidět záběry ze zákulisí.

Instagram Stories

Příběhy jsou na Instagramu méně než dva roky a již mají přes 300 milionů aktivních denních uživatelů. Většina z nich věří, že příběhy zlepšily jejich komunikaci s přáteli a rodinou. Většina také oceňuje, že se obsah sám odstraní (po 24h). Pro značky je zajímavé zjištění, že se více než třetina respondentů o značku/produkt začala více zajímat po shlédnutí jejího/jeho příběhu na Instagramu.

Z výzkumu vyplynulo, že příběhy uživatelé sledují ze dvou důvodů. Zaprvé chtějí vidět, co jejich přátelé zrovna dělají. A zadruhé, chtějí vidět obsah bez filtru, resp. autentické záběry bez vylepšení. Stále častěji je ale zapínají i kvůli zábavě.

Zajímavosti

  • 47 % respondentů si myslí, že jsou díky příběhům autentičtější
  • 44 % uživatelů příběhy přitahují, protože vědí, že brzy zmizí
  • Britové si příběhy spojují s vášní (protože nabízí vyčerpávající množství kreativních nástrojů)
  • Brazilci v příbězích očekávají povzbuzení (jako jsou motivační citáty, či inspirativní videa)

Stories vs. Feed

Instagram Feed, neboli kanál příspěvků je tu mnohem déle než příběhy. Lidé jsou na něj zvyklí a je pro ně přirozenější jej používat. Většina respondentů v příspěvcích značek hledá hlavně dvě věci – informace a novinky.

Graf níže ilustruje odpovědi britských respondentů, a je na něm krásně vidět, kde je největší rozdíl. Zatímco obsah typu „aktivity přátel, neupravený obsah či zábava“ hledají uživatelé spíše v příbězích (na grafu modře), informace, produkty a značky ve většině případů hledají v kanálu příspěvků (na grafu fialově).


Výsledky výzkumu u respondentů z Velké Británie. Zdroj: Facebook IQ

To ale neznamená, že by uživatelé nechtěli sledovat příběhy značek. Znamená to jen to, že jsou zvyklí hledat informace o značkách, které již znají, v jejich kanálech. Ve skutečnosti však z výzkumu vyplynulo, že většina ocení značkový obsah spíše v příbězích.

V kanálu příspěvků uživatelé hledají nové věci, inspiraci a účty, které s nimi sdílí společné zájmy. Respondenti z Brazílie a Indonésie zdůraznili také fotky z vysněných turistických destinací, které by v příbězích zbytečně zmizely.



Tabulka níže pak naznačuje, co ve Stories a ve feedu hledají Britové.

Jak to vidí Britové?

Obsah v příbězích

Obsah v kanálu příspěvků

Osobní příběhy, které se mě nějak dotýkají (motivace, inspirace)

Spojení s přáteli a rodinou

Informace o věcech, které mě zajímají

Vhled do životů mých přátel a rodiny

Vhled do života celebrit

Spojení s lidmi se stejnými zájmy

Informace o událostech (koncerty, výstavy)

Objevování nových věcí spojených s mými zájmy

Nové produkty

Inspirace

Co to znamená pro marketéry?

  • Experimentujte s příběhy
  • Sdílejte zákulisní videa v příbězích
  • Sdílejte ve feedu příspěvky plné nových či zajímavých informací
  • Ověřte si u své cílové skupiny, že se jim váš obsah líbí
  • V příbězích uveďte značku hned na začátku, dělejte rychlé střihy a použijte ukázky použití produktů

Kam dál?

Instagram testuje dva nástroje, které mají poskytnout uživatelům více kontroly nad tím, kdo vidí jejich obsah. Jedná se o nástroje odstranění followerů (remove follower) a omezení dosahu Stories podle regionu (add location).


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: