Ústí nad Labem má novou vizuální indentitu odkazující na postindustriální kořeny města
Na specifické písmo a sebevědomé logo vsadilo severočeské studio Trifor a uspělo mezi 84 návrhy nové vizuální identity statutárního města Ústí nad Labem. Vítězné studio vzešlo z otevřené designérské soutěže, kterou pořádala odborná organizace Czechdesign.
Nová vizuální identita reflektuje historii města, ale zároveň i jeho novou perspektivu. Dominuje jí výrazné logo, které působí přímočaře, sebevědomě, důrazně a nezaměnitelně. Identita se kromě oficiální komunikace města propíše postupně také do komunikace městských obvodů a klíčových příspěvkových organizací a akciových společností města.
Záměrem zástupců Ústí nad Labem bylo vytvořit moderní a ambiciózní identitu, která sjednotí a systematizuje vizuální komunikaci města a všech jeho složek. Původní logo tento účel nesplňovalo, bylo vytvořené v roce 2005 a nebylo rozpracované do uceleného systému. „Identita má prezentovat Ústí nad Labem jako město, ke kterému mohou začít občané cítit hrdost a které stojí za návštěvu,“ komentoval na začátku soutěže Petr Nedvědický, primátor Ústí nad Labem.
Odkaz na minulost, který hledí do budoucnosti
Na tom, že právě studiu Trifor se podařilo v soutěži nejlépe vystihnout zadání, charakter i ambice města, se shodla jak odborná porota, tak zástupci města.
Koncept vizuální identity od studia Trifor je založený na specificky seseknutém písmu, přičemž jeho nejsilnějším momentem je výrazné logo. Emoce, které v sobě nese, velmi dobře konvenují s charakterem města. Pozitivně a úderně pak působí aplikace samotného stylu.
„Samotný logotyp představuje protnutí historie, poválečné architektury (zejména brutalismu) a nové perspektivy. Charakteristickými prvky je propojení typografie, známé siluety budovy krajského úřadu, tzv. ústecké „vany“, novogotického lomeného písma odkazující na německou historii města a dimenzionalita pohledu symbolizující perspektivu, kterou město může nabídnout,“ doplňují autoři.
Pro základní logotyp je použité písmo Monument Extended v řezu Black. Jako doprovodné písmo např. pro sazbu textů byl zvolen font Louka Daniela Barka, ústeckého typografa a studenta Fakulty umění a designu místní UJEP. Písmo Louka rozehrává kontrast mezi logotypem a doprovodnou typografií a cílí na neutralitu a čitelnost.
Důležitým prvkem celého návrhu je barevnost, která je variabilní a dlouhodobě použitelná. Základní černobílá a modrá barevnost odráží specifickou drsnost a náladu města. Doplňková barevnost je volena k rozšíření palety vizuálního stylu a zastává funkci kontrastních akcentů k základní barevnosti.
Ředitelka Czechdesignu Jana Vinšová shrnuje:
„Identita od vítězného studia přiznává postindustriální kořeny města, je velmi ryzí a pravdivá. Ačkoliv se jedná o velmi radikální současné řešení, je uctivé a přináší pozitivní náladu. Studio o celém konceptu navíc přemýšlí velmi prakticky a udržitelně z finančního hlediska, což je velké plus.“
Vizuální komunikace napříč městem
Studiu Trifor se podařilo nejlépe nastavit vizuální systém komunikace jednotlivých městských obvodů a dalších značek. Systém v sobě nese sjednocující prvky, ale byl připraven tak, aby byla komunikace jednotlivých složek zároveň i odlišitelná.
Základní komunikace pro město a městské organizace pracuje s charakteristickým „seříznutím“. Městské obvody jej pak využívají jako grafický prvek, jehož umístěním vznikají samostatné komunikační linie a každý obvod tak má svou vlastní variantu.
Ústí nepustí
Porota na vítězném návrhu ocenila i odlehčený copywriting, který ukazuje, jaké Ústí si pro sebe každý může objevit. Ať už se jedná o hru s významem slova Ústí (Ústí historie, Ústí architektury, Ústí kultury atd.), veršování (Ústí nepustí) až po místní kontext a specifika (Brána Čech, Ústí ajncvaj do Němec, atd.)
Jako povedené bylo též hodnoceno naznačené použití principu seříznutí destiček v orientačním systému. Využitím sklonu se vytváří i potenciál pro další prostorová využití (např. městský mobiliář nebo instalace ve veřejném prostoru).
V neposlední řadě zaujala i ekonomičnost celého návrhu, která se projevila jak v návrhu podoby městského autobusu, tak v konceptu reklamních předmětů, vizitek nebo plakátů. Jejich kompozice je jednoduchá s ohledem na následné použití tak, aby nebyl nutný autorský dohled.
Vítězná identita se propíše také do komunikace městských obvodů, klíčových příspěvkových organizací a akciových společností města, jako jsou např. muzeum, pečovatelská služba nebo dopravní podnik. Novou podobu následně dostane ale i místní zpravodaj nebo orientační systém. Cílem nové identity je kromě sjednocení vizuální komunikace i zkvalitnění veřejného prostředí.
„Bude to dlouhý proces, který bude stát velké úsilí pracovníky magistrátu, městských organizací, a hlavně samotných grafiků z Trifor studia. A vlastně i zástupců Czechdesignu, kteří nám i po skončení soutěže pomáhají jako podpůrní poradci a koordinátoři,“ uvedl primátor města Ústí nad Labem Petr Nedvědický.
Zdroje: Czechdesign, Trifor
Tip redakce:
Nové logo. Zdroj: Svéráz
Připomeňte si loni představenou změnu vizuální identity města Humpolec. Vychází z jeho polohy na mapě republiky.