V USA chystají testy nové digitální schránky na pouštění filmů
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Systém umožňující pouštění filmů a televizních pořadů bez ohledu na jejich formát a místo, kde se člověk nachází, začne do konce roku testovat skupina mediálních firem a výrobců elektroniky. Koncept bude podle agentury AP fungovat na principu bankomatů - uživatel bude mít přístup ke svému "účtu" s video soubory bez ohledu na typ zařízení, které k jejich prohlížení zvolí.
Podstatou konceptu je digitální schránka na shromažďování speciálních autorizačních klíčů, takzvaných tokenů, které slouží jako důkaz o nákupu DVD, disků Blu-ray nebo stažených filmů. Jakmile si zákazník koupí film v obchodě nebo na internetu, bude ho moci spustit na jakémkoli zařízení včetně mobilního telefonu nebo herní konzole.
Systém s názvem UltraViolet v úterý představilo konsorcium více než 60 firem, které se podle serveru guardian.co.uk shodly na technickém standardu, jenž umožní jeho fungování.
Konsorcia Digital Entertainment Content Ecosystem se účastní společnosti jako softwarový gigant Microsoft, filmové studio Warner Bros., výrobce elektroniky Toshiba, internetová služba Netflix nebo americký řetězec s elektronikou Best Buy. Výrobce počítačů a spotřební elektroniky Apple v něm není zahrnut, stejně jako zábavní impérium Walt Disney Co., která pracuje na vlastním systému digitální schránky.
Filmové společnosti chtějí zisky z prodeje videí jednou spustitelných na jakémkoli zařízení kompenzovat pokles v prodeji nosičů DVD.
V roce 2009 v USA klesl prodej produktů domácího videa jako DVD a filmů stahovaných za poplatek o pět procent na 20 miliard dolarů (takřka 400 miliard korun). Jen za nosiče DVD se podle sdružení The Digital Entertainment Group utržilo o dvě miliardy dolarů méně. Pokud jde o stahování filmů v digitální kvalitě, nebo prodeje Blu-ray, tržby vzrostly o 1,1 miliardy dolarů na 3,6 miliardy dolarů (takřka 71,2 miliardy korun).