Virál proti šikaně: Dnes šprti, zítra šéfové

28. 4. 2014 | Petr Michl
„Nešikanujte šprty, to oni budou podepisovat vaše výplatní pásky v dospělosti a dělat vám z života peklo." Je takové poselství videa proti šikaně správné? Podle nás ano.

Šikana na školách je vážná věc, to ale nebrání na tuto problematiku nahlížet s humorem a navíc i s příměsí kruté reality. V kampani "I Will Survive" VH1 vytvořené argentinskou agenturou Del Campo Nazca Saatchi & Saatchi se mísí školní muzikál Glee s hororem „Pomsta šprtů", který nebyl nikdy natočen, protože by jeho finále bylo zdlouhavé a příliš by se podobalo každodenní šedi reálného života. Ve videu jsou šikanováni šprti základní školou povinní svými „cool spolužáky". Jsou jim splachovány hlavy do záchodů, jsou vláčeni školními chodbami ve spodním prádle, jsou přivazováni na stožár s vlajkou – přesto se nebrání. Místo toho zpívají svou píseň pomsty s melodií I Will Survive od Glorie Gaynor.

V ní líčí, jak svým dosavadním uzurpátorům v dospělosti zavaří. Oni budou šéfové a budou vládci jejich životů. Holčička s hořícími vlasy a kluk přivazaný v závěru videa na stožár zpívají: „Nikdy nedostaneš přidáno. Budeš mít ten samý plat až do konců svých nešťastných dnů. A za malým stolem budeš říkat, že toho lituješ." Video se stalo virálním a zhlédlo ho jen na YouTube téměř 700 tisíc lidí. Mnoho z nich ale s tím způsobem zobrazení šikany, při kterém jsou agresoři nazýváni také budoucími „otroky" a „domácími mazlíčky", nesouhlasí. Je to prý jen ukázkou nikdy nekončícího kruhu násilí, kdy se jen to fyzické z mládí oplácí psychickým v dospělosti.

Agentura, která reklamu vytvořila, na podobnou kritiku odpovídá předem v tiskové zprávě: „Myšlenkou kampaně je zvýšit povědomí o šikaně a promlouvat přímo ke „cool dětem", které se na kanál VH1 dívají. Věděli jsme, že musíme vytvořit něco skutečně originálního a v souladu s identitou značky televizní stanice, aby se nám to podařilo. Navíc jsme museli mluvit jazykem, s kterým se mladí mohou ztotožnit." Jinak řečeno nesnažili se zavděčit mravokárcům, ale přímo publiku, z nějž mohou vzejít potenciální šikanující. A na ty často nic jiného než výhružka budoucí odplaty nemusí platit.

Co si myslíte vy? Bylo by lepší pomalu vysvětlit, že násilí je špatné.

Zdroj: Saatchi.com

Štítky dokumentu: Virální marketing

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: