Vydržíte pohled medvěda? Originální kampaň vyzývá obyvatele Kalifornie k šetření s vodou
Nejen my, ale i velké množství Američanů, musí v poslední době snášet velká a neúprosná vedra. Kalifornii tento problém sužuje v létě dlouhodobě a navíc má s tímto stavem spojený i značný nedostatek vody. O to víc je zarážející neohleduplnost místních obyvatel. Zatímco příroda vysychá, trávníky před domy se neustále zelenají.
Co dělat s lidmi, kteří přes velké sucho kropí každodenně trávník před svým domem hadicí? Jeden z dodavatelů vody, Energy Upgrade California, se rozhodl dát podobným individuím najevo, že to není v pořádku, technikou #droughtshaming - vyčítavým poukazováním a zíráním na lidi, kteří právě plýtvají vodou. Nečiní tak jen obrázky v sociálních médiích, jako je ten výše. Energy Upgrade California spolu s agenturou Campbell Ewald vytvořili kampaň, v které zírá na vodní provinilce jeden ze symbolů Kalifornie, medvěd, jenž pro tento účel slezl z její vlajky do online videí a TV spotů. A takový #bearstare rozhodně zažít nechcete.
Mimo videa, jež ho ilustruje, má kampaň řadu dalších prvků. Jedním z nich je i online hra. Ta využívá kameru u počítače a technologii ke sledování obličeje. Výzvou je vydržet strnulý pohled medvěda, který dělá všechno proto, aby se stal vítězem. K tomu mu pomáhají vtipné poznámky a tipy jak se dá šetřit vodou a energií. Hráči pak mohou svůj výsledek a urputný anti #BearStare sdílet na Twitteru, Facebooku nebo Instagramu.
Check out Bear's video on the real-world connection between water and energy. #StayGoldenCA https://t.co/4yEBjwaApQ
— Energy Upgrade CA (@EnergyUpgradeCA) July 15, 2015
Kampaň má ale chytrý přesah i mimo virtuální prostory do těch reálných. Američané totiž obecně nemají šetření moc v krvi a rozpálené chodníky kropí pravidelně vodou třeba i majitelé obchodů a restaurací, aby náhlý pocit úlevy a zvýšené vlhkosti vzduchu nahnal kolemjdoucí do jejich podniků. Proti tomu bojuje kampaň s pomocí tzv. „hydrofobní propagace“. Týmy agentury po celé Kalifornii navštívily místa, která velmi pravděpodobně budou pokropena vodou a na těchto místech zanechaly speciální vzkaz. Biologicky odbouratelný hydrofobní nátěr, který je viditelný pouze, když jeho povrch zvlhne.
Ten má znění: „When we are out of energy and water, we are hosed," což v překladu znamená: „Když jsme bez energie a vody, jsme v průšvihu." Jedná se o chytrý dvojsmysl, „be hosed" totiž znamená primárně „být postříkán hadicí” - tedy de facto podmínku viditelnosti nápisu, ale ve slangu to je i příměr k tomu ocitnout se v problémech.
Tato kampaň se nám líbí především pro svou chytrost a komplexnost. Pracuje s celou řadů kanálů, vytvářením sociálního tlaku na vodou plýtvající škůdce i s prostým faktem, že možná chcete naštvat souseda, ale s medvědem si to skutečně rozházet nepřejete.