Změna pohledu Googlu: Linky u recenzí za produkt by měly být nofolllow
Je na tom založená link buildingová strategie mnoha firem. Zasílají novinářům a blogerům produkty na recenzi s očekáváním, že napíšou jejich hodnocení a připojí link. Google nyní žádá blogery, kteří přistupují na takovou spolupráci, aby takovéto linky označili jako tzv. nofollow.
Google upozorňuje na to, že u popsaných recenzí společnosti obvykle žádají blogery, aby linkovali na:
- stránky společnosti;
- její účty v sociálních médiích;
- stránky online prodejce, který nabízí produkt dané společnosti;
- stánku věnovanou recenzím, na níž figurují recenze daného produktu;
- mobilní aplikace společnosti.
Přitom k tomu dodává: „Blogeři by měli u všech těchto linků uvádět tzv. nofollow tag, protože tyto linky nevznikly organicky (myšleno tak, že by dané linky nevznikly, pokud by konkrétní společnost nenabídla produkt či službu zdarma k recenzi výměnou za link). Společnosti či marketingové firmy je zastupující by měly blogery upozornit na to, aby používali u těchto linků nofollow."
Google dále radí blogerům, aby zmíněnou povahu spolupráce prozradili. To se může dít kdekoliv v článku, dle dominantního hráče na poli vyhledávání je to ale nejlepší hned navrchu, aby si to čtenáři uvědomili, i kdyby nečetli celý text.
Část Google Webmaster Guidelines poukazující na spamové aktivity stránek, které nepřispívají k jejich page ranku.
Význam nofollow tag spočívá v tom, že takto označený link fulltextoví roboti ignorují, a nepřispívá pak k vylepšení page ranku konkrétní stránky. Přitom to je jeden z hlavních důvodů, proč některé společnosti k recenzím ve spolupráci s blogery přistupují. I v případě, že blogeři reklamu jako placenou spolupráci neoznačí (i kdyby to bylo jen za produkt), se dá předpokládat, že si Google cestu k vlastnímu rozsouzení toho, co je organická a placená recenze najde. Samozřejmě automatizovaně, pravděpodobně dle výskytu určitých klíčových slov a jistě ne bez chyb.
Google Webmaster Guidelines odjakživa nechtějí zahrnovat mezi faktory přispívající k umístění stránky v rámci vyhledávání placené linky. Na to, že tímto nařízením může ovšem Google zajmout spoustu nevinných rukojmích, poukazuje v komentářích pod jeho příspěvkem Gal Baras: „...Problémem pochopitelně je, když Google změní svůj algoritmus k posouzení toho, zdali je link manipulativní. Přitom v realitě by blogeři nemuseli produkt najít, pokud by jim o něm nikdo neřekl. Když se tak stane, mohou sami cítit, že poskytnutí linku (recenzovaného produktu - pozn. red.) je užitečné pro jejich čtenáře. Neexistuje způsob, jak toto může rozsoudit algoritmus..."
Jak vnímáte novou změnu vy? Jedná se o oprávněnou úpravu v souladu s tím, co Google u tvoření page ranku sleduje celá léta, nebo jde o čáru přes link buildingový rozpočet rovnající se šikaně?
Zdroje: Google Webamaster Blogspot, Use rel="nofollow" for specific links