Značky propůjčily fotbalovým symbolům 'nové křivky'. Chtějí podpořit rovnoprávnost sportovkyň
Zdroj: Allianz
Stále více značek podporuje rovnoprávnost žen ve fotbale. Minulý rok na postavení brazilských fotbalistek upozornila značka sportovního oblečení Puma vytvořením hřiště na nakloněné rovině. Letos se přidala pojišťovací skupina Allianz s neobvyklým míčem ve tvaru kostky a bankovní skupina ING s bránou bez rohů. Všechny fyzické realizace představují absurdní překážky, se kterými se vrcholové sportovkyně stále potýkají.
Allianz i ING vytvořili své kampaně pro Mistrovství světa ve fotbale žen, které skončilo 20. srpna 2023. Soutěž přilákala rekordní 2 miliardy diváků. I tak většina sportovkyň stále nedosáhne na férovou finanční odměnu.
Hranaté míče zastaví až 64 % žen
Zdroj: Allianz
Podle Allianz celých 12 % žen ve vrcholové evropské lize nedostává plat. Každá čtvrtá evropská fotbalistka není klasifikována jako profesionální sportovkyně. Dále 64 % žen uvedlo, že opustily svou vášeň z finančních důvodů. Chcete ženy podpořit? Na webu Allianz se dozvíte, jak na to.
Nerovnost oproti vrcholovým sportovcům reprezentuje fotbalový míč ve tvaru kostky, který byl navržen ve spolupráci s výrobcem sportovního zboží Rasenreich a PR agenturou Edelman.
Celou kampaň shrnuje následující video.
Nizozemské hráčky střílí na pokřivené brány
Zdroj: ING
Kampaň, kterou pro ING vytvořila agentura TBWA/NEBOKO, oroduje za vyšší mediální pokrytí nizozemských hráček. S tím, že si to zaslouží, pak podle výzkumu ING souhlasí 80 % dotázaných.
Kampaň doprovází video, které dokazuje, že trefit se do nerovné brány není zas tak jednoduché.
Fotbalistky v Brazílii tlačí míč do kopce
Zdroj: Puma
Nakonec připomeňte ještě výše zmíněnou kampaň značky Puma z minulého roku. Ani v Brazílii to podle ní ženy nemají jednoduché. Podle dat z minulého roku zde pouze 1 % ze zisku špičkových áčkových klubů jde na podporu a propagaci talentu některé z dam. „Je to jakoby běhaly po hřišti do kopce,“ říká značka sportovních doplňků PUMA v kampani, která vznikla ve spolupráci s reklamní agenturou BETC HAVAS São Paulo. A protože muži umí být občas natvrdlí, rozhodla se PUMA jim svou metaforu odprezentovat v praxi.
A tak na jednom brazilském předměstí vznikla šikmá plocha, na které PUMA vybudovala fotbalové hřiště. Poté si značka pozvala dva amatérské týmy fotbalistů a zápas mohl začít. Jak se dalo čekat, vítěz byl již víceméně předem daný – což je přesně ten princip, který PUMA chtěla odvětví profesionálního fotbalu ukázat.
Podívejte se níže, jak se brazilští fotbalisté potýkají s nerovnou konkurenční výhodou protihráče.
Sledovanost ženského fotbalu stoupá. A společně s ní i povědomí o výzvách, kterým profesionální fotbalistky čelí. Může tohle být konec genderové nerovnosti v rámci tohoto sportu? Zdaleka ne. Podle čísel zveřejněných v kampaních jsme teprve u prvního výkopu.
Rozhodně se ale blížíme ke konci zápasu, co se týče využívání fotbalových symbolů jako zástupné metafory. Všechny už jsou totiž vyčerpané. Leda by si někdo vzal na paškál typicky maskulinní barvu trávníku.