AI chatbot Claude je oficiálně v Česku. Co nabízí?
AI Chatbot Claude od společnosti Anthropic je konečně oficiálně k dispozici i v České republice. Stalo se tak spolu s jeho otevřením pro země EU. Nemusíte tak řešit pokoutně americké nebo britské telefonní číslo jako ještě nedávno. Přihlásíte se i s pomocí českého.
Zdroj: Anthropic, repro Marketing Journal
Z uživatelského pohledu je k dispozici několik variant:
- Webová verze
- Mobilní aplikace pro iOS
Z hlediska tarifů máte na výběr:
- Bezplatnou verzi
- Claude Pro (18 eur + DPH měsíčně)
- Firemní tarif (28 eur + DPH měsíčně za uživatele, minimálně 6 uživatelů)
Placené verze využívají jazykový model Claude 3 Opus. Srovnání jeho výkonnosti s konkurencí můžete vidět v tabulce, kterou minulý týden poskytla společnost OpenAI při odhalení svého nového modelu ChatGPT-4o. Ani za ním nezaostává ve znalostech a testech racionality nijak výrazně, rozdíly se pohybují v procentních bodech.
Bezplatná verze operuje s jazykovým modelem Claude 3 Sonnet poskytujícím vyvážený poměr racionality a rychlosti. Dále existuje Claude 3 Haiku zaměřený na rychlost a nízké provozní náklady (z hlediska výpočetního výkonu a poté i případné ceny za výstupy čerpající milion tokenů pro nástroje třetích stran, které využívají jeho schopnosti). Ten si můžete vyzkoušet zdarma například v AI chatovacím okněv prohlížeči DuckDuckGo.
Vzájemné srovnání u testů zaměřených na znalosti, racionalitu a matematické schopnosti můžete vidět níže. Právě ve dvou zmíněných oblastech na úrovni vysoké školy Opus nejvíce „ujíždí“, ale třeba rozumové závěry na základě předložených textů nebo obecný rozhled a znalosti má velmi silné i Sonnet.
Zdroj: claudeaihub.com
Všechny zmíněné modely mají velké kontextové okno o hodnotě 200 tisíc tokenů. To víceméně znamená, že dané verze Claudea můžete „nakrmit“ diplomovou prací nebo transkriptem hodinového rozhovoru, a on s nimi bude schopen pracovat. Navíc s ním pak o jeho výstupech můžete i dlouze pohovořit a on nebude tzv. ztrácet nit, tedy paměť toho, o čem mluvil. Bezplatný Sonnet přitom nabízí odpovědi zabírající až 4096 tokenů. Slovo v češtině přitom zabere obvykle 1 až 3 tokeny, takže jde o odpovědi potenciálně značně rozsáhlé.
I z toho důvodu je Claude dlouhodobě favoritem lidí, kteří analyzují velké množství psaného textu, například výzkumníci zpracovávající kvalitativní rozhovory, novináři nebo datoví věci.
Claude to ale umí s textem i v generativním módu. Někteří zahraniční copywriteři ho v tomto ohledu vidí jako lepší než ChatGPT. Na druhou stranu je společnost Anthropic citlivá na etiku AI, a tak Claude někdy „vidí čertovinu“ i za poměrně nevinnými prompty. O negativní kampani si s ním moc nepokecáte, může se s vámi odmítnout bavit.
Mimo to vám ale pomůže i s programováním, zvládne porozumět a přepsat vyfocený text, poradit vám, jak vylepšit interiér, nebo zkusí odhadnout recept jen na základě fotografie jídla. Sám se chlubí tím, že na základě vizuálu dodá popisky produktů. U vyfocených objektů vám poradí s tím, na co jsou a jak se ovládají.
Zdroj: Anthropic, repro Marketing Journal
Zdroj: Anthropic, repro Marketing Journal
Ano, všechno toto zvládne ChatGPT i Gemini. U prémiových verzí se u zmíněné konkurence od Googlu navíc prodlužuje značně i kontextové okno. Poslední oznámení o prémiové verzi Gemini mluví o milionu tokenů, což má být cca 1500 stran textu v angličtině.
This is huge.
Gemini can now analyze up to 1500 pages.
Google has integrated Gemini 1.5 Pro which handles up to 1M tokens.
It allows you do great things you can't do on other AI chatbots pic.twitter.com/ebsFpK9eS4
Claude již není díky velikosti svého kontextového okna unikátním zjevením. I další parametry a schopnosti jazykových modelů se značně vyrovnávají. Z hlediska toho, co vám nabídne zdarma, jde ale rozhodně o jednoho z AI chatbotů, kterého byste si měli minimálně vyzkoušet. O to víc, pokud potřebujete analyzovat nebo sumarizovat větší množství textu.
Kam dál?
AI jazykové modely se hodně vyrovnávají. Velké vystoupení z řady se podařilo OpenAI s ChatGPT-4o, který dokáže mnohem více než simultánní překlad ukázaný ve videu výše. Vidí, slyší a umí předstírat emoce. Podívejte se na více podrobností a další ukázky v našem článku.
Tip redakce
Umělá inteligence se v éře digitálního obsahu stává neocenitelným společníkem marketérů. Tradiční konference Content First proto představí AI jako kreativního kolegu, který dokáže pomoci s konceptem pro jakýkoliv obsah, optimalizovat web pro vyhledávače a vytvořit vizuály či video obsah v řádu vteřin. Posvítí si na příležitosti stále málo využívané rozšířené a virtuální reality, která má u publika zaručený úspěch. Řečníci vysvětlí, jak co nejsnadněji interpretovat data a lépe tak komunikovat s vašimi zákazníky. Stanou se průvodci tvorbou obsahu na sociálních sítích a také pomohou lépe porozumět metrikám a měření úspěšnosti vašich kampaní.
Kdy: úterý 28. května
Kde: Praha, hotel Jalta
Program najdete na stránkách akce, stejně jako profily jejich řečníků a registrační formulář.