AI chatbot Claude je oficiálně v Česku. Co nabízí?

20. 5. 2024 | Petr Michl
Jak moc se liší Claude od ChatGPT a co vše vám může nabídnout zdarma? To se dozvíte v našem článku.

AI Chatbot Claude od společnosti Anthropic je konečně oficiálně k dispozici i v České republice. Stalo se tak spolu s jeho otevřením pro země EU. Nemusíte tak řešit pokoutně americké nebo britské telefonní číslo jako ještě nedávno. Přihlásíte se i s pomocí českého.


Zdroj: Anthropic, repro Marketing Journal

Z uživatelského pohledu je k dispozici několik variant:

 

Z hlediska tarifů máte na výběr:

  • Bezplatnou verzi

  • Claude Pro (18 eur + DPH měsíčně)

  • Firemní tarif (28 eur + DPH měsíčně za uživatele, minimálně 6 uživatelů)

 

Placené verze využívají jazykový model Claude 3 Opus. Srovnání jeho výkonnosti s konkurencí můžete vidět v tabulce, kterou minulý týden poskytla společnost OpenAI při odhalení svého nového modelu ChatGPT-4o. Ani za ním nezaostává ve znalostech a testech racionality nijak výrazně, rozdíly se pohybují v procentních bodech. 


Zdroj: OpenAI

Bezplatná verze operuje s jazykovým modelem Claude 3 Sonnet poskytujícím vyvážený poměr racionality a rychlosti. Dále existuje Claude 3 Haiku zaměřený na rychlost a nízké provozní náklady (z hlediska výpočetního výkonu a poté i případné ceny za výstupy čerpající milion tokenů pro nástroje třetích stran, které využívají jeho schopnosti). Ten si můžete vyzkoušet zdarma například v AI chatovacím okněv prohlížeči DuckDuckGo.

Vzájemné srovnání u testů zaměřených na znalosti, racionalitu a matematické schopnosti můžete vidět níže. Právě ve dvou zmíněných oblastech na úrovni vysoké školy Opus nejvíce „ujíždí“, ale třeba rozumové závěry na základě předložených textů nebo obecný rozhled a znalosti má velmi silné i Sonnet.


Zdroj: claudeaihub.com

Všechny zmíněné modely mají velké kontextové okno o hodnotě 200 tisíc tokenů. To víceméně znamená, že dané verze Claudea můžete „nakrmit“ diplomovou prací nebo transkriptem hodinového rozhovoru, a on s nimi bude schopen pracovat. Navíc s ním pak o jeho výstupech můžete i dlouze pohovořit a on nebude tzv. ztrácet nit, tedy paměť toho, o čem mluvil. Bezplatný Sonnet přitom nabízí odpovědi zabírající až 4096 tokenů. Slovo v češtině přitom zabere obvykle 1 až 3 tokeny, takže jde o odpovědi potenciálně značně rozsáhlé.  

I z toho důvodu je Claude dlouhodobě favoritem lidí, kteří analyzují velké množství psaného textu, například výzkumníci zpracovávající kvalitativní rozhovory, novináři nebo datoví věci.

Claude to ale umí s textem i v generativním módu. Někteří zahraniční copywriteři ho v tomto ohledu vidí jako lepší než ChatGPT. Na druhou stranu je společnost Anthropic citlivá na etiku AI, a tak Claude někdy „vidí čertovinu“ i za poměrně nevinnými prompty. O negativní kampani si s ním moc nepokecáte, může se s vámi odmítnout bavit. 

Mimo to vám ale pomůže i s programováním, zvládne porozumět a přepsat vyfocený text, poradit vám, jak vylepšit interiér, nebo zkusí odhadnout recept jen na základě fotografie jídla. Sám se chlubí tím, že na základě vizuálu dodá popisky produktů. U vyfocených objektů vám poradí s tím, na co jsou a jak se ovládají. 


Zdroj: Anthropic, repro Marketing Journal


Zdroj: Anthropic, repro Marketing Journal

 

Ano, všechno toto zvládne ChatGPT i Gemini. U prémiových verzí se u zmíněné konkurence od Googlu navíc prodlužuje značně i kontextové okno. Poslední oznámení o prémiové verzi Gemini mluví o milionu tokenů, což má být cca 1500 stran textu v angličtině.

Claude již není díky velikosti svého kontextového okna unikátním zjevením. I další parametry a schopnosti jazykových modelů se značně vyrovnávají. Z hlediska toho, co vám nabídne zdarma, jde ale rozhodně o jednoho z AI chatbotů, kterého byste si měli minimálně vyzkoušet. O to víc, pokud potřebujete analyzovat nebo sumarizovat větší množství textu.  

 

Kam dál?

AI jazykové modely se hodně vyrovnávají. Velké vystoupení z řady se podařilo OpenAI s ChatGPT-4o, který dokáže mnohem více než simultánní překlad ukázaný ve videu výše. Vidí, slyší a umí předstírat emoce. Podívejte se na více podrobností a další ukázky v našem článku

 

Tip redakce

Umělá inteligence se v éře digitálního obsahu stává neocenitelným společníkem marketérů. Tradiční konference Content First proto představí AI jako kreativního kolegu, který dokáže pomoci s konceptem pro jakýkoliv obsah, optimalizovat web pro vyhledávače a vytvořit vizuály či video obsah v řádu vteřin. Posvítí si na příležitosti stále málo využívané rozšířené a virtuální reality, která má u publika zaručený úspěch. Řečníci vysvětlí, jak co nejsnadněji interpretovat data a lépe tak komunikovat s vašimi zákazníky. Stanou se průvodci tvorbou obsahu na sociálních sítích a také pomohou lépe porozumět metrikám a měření úspěšnosti vašich kampaní.

Kdy: úterý 28. května

Kde: Praha, hotel Jalta

Program najdete na stránkách akce, stejně jako profily jejich řečníků a registrační formulář.

Štítky dokumentu: AI

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: