132 dní války, 132 plakátů: ukrajinský grafický designér vytváří jedinečné digitální umění na podporu své vlasti
Mykola Kovalenko
Mykola Kovalenko odešel z Ukrajiny v roce 2015. Svůj nový domov našel v Bratislavě, kde pracuje v reklamním průmyslu. Když Rusko 24. února 2022 napadlo Ukrajinu, Mykola započal sérii plakátů, které se zavázal vytvářet až do dne, než se na Ukrajině opět neobnoví mír. Nyní je nabízí k získání finančních prostředků pro oběti války. „Invaze mě hluboce zasáhla. Mé životní motto je ‚žít znamená tvořit‘. Válka je v přímém rozporu s mými hodnotami, představuje destrukci a smrt. Proto vyvíjím úsilí, abych proti ní bojoval," říká Mykola Kovalenko.
Do dražby jde prvních 120 plakátů
Mykola se spojil se svou mateřskou agenturou Effectivity a své umění převedl pomocí technologie blockchain do reálné podoby ve formě NFT (non-fungible tokens – nezaměnitelné tokeny). Každý plakát je tak jedinečný a autentický a nelze jej zkopírovat ani duplikovat. Prvních 120 plakátů vytvořených od počátku války bude k dispozici k nákupu ve formě NFT na platformě opensea.io během několika dní. Nejvzácnější obrazy z Mykolovy sbírky budou nabídnuty k dražbě jako jedinečné sběratelské předměty. „Své umění jsem vystavoval po celém světě. Toto je však moje první skutečná výstava bez hranic, a to i díky globální technologii blockchain. A možná je dokonce i ta nejdůležitější, díky své myšlence," dodává Mykola.
Anglický slogan kampaně „BLOCK war with art. Start a CHAIN” je právě odkazem na technologii blockchain, která se využívá pro tvorbu NFT tokenů. Heslo také poukazuje na akutní potřebu solidarity. Mezinárodní reklamní agentura International Effectivity Group se rozhodla pomoci Ukrajincům v nouzi prodejem obrázků ve formě NFT tokenů. „Můj profesionální život byl vždy o
propojování světa kreativity a umění s reálným životem kolem nás. NFT jsou skvělým způsobem, jak pomoci změnit náš skutečný svět," řekl Daniel Abrahám, majitel společnosti Effe Prague.
Dražba obrazů byla spuštěna včera 18. července na platformě opensea.io.
Prostředky budou převedeny na transparentní účet
Osmdesát procent získaných prostředků se převede na transparentní účet v eurech. O použití těchto prostředků bude rozhodovat pětičlenná komise složená z předních odborníků v oblasti marketingu:
-
- Mykola Kovalenko, předseda komise
- Dáša Juríková, Brand Hub Director, Slovenská spořitelna (Erste Group)
- Tatiana Svrčková, CSR Senior Specialist, Czech Telekom (Deutsche Telekom)
- Daniel Abraham CEO, International Effectivity Group
- Michal Maruška, Managing Director, Ringier Slovakia (Ringier)
Níže si můžete prohlédnout výběr některých dalších plakátů, které nás zaujaly.