6 tipů, jak využít zákonitosti psychologie při propagaci vaší značky

17. 5. 2021 | Lucie Životská
Potřeby a touhy máme všichni podobné. A právě na tomto lze stavět při propagaci vašich produktů. Přečtěte si více o 6 základních motivech, které lze v psychologii nákupu a prodeje využít. Pracovat zde můžete s pocitem exkluzivity, s touhou po potěšení nebo obyčejnou zvědavostí.

To, že psychologie hraje významnou roli v marketingu není potřebovat nijak zdůrazňovat. Ač se může nyní lišit naše spotřebitelské chování a trávíme více času online a konzumujeme reklamu v odlišných formátech než naše babičky. Stále nás vedou stejné touhy, chceme v životě dosáhnou podobných věcí a mám stejná přání jako generace před námi. Chceme být šťastní, zajímají nás příběhy druhých a nezapřeme v sobě zvědavost. Nad tím, jak toto vše využít ve prospěch propagace, se zamýšlí pro Entrepreneur Roberto Liccardo a zmiňuje 6 principů, které vám pomohou při propagaci vašich produktů a značky. My jsme je doplnili o konkrétní příklady z praxe.  

NOVOST: buďte noví a nabízejte exkluzivní produkty 

Lidé přitahuje to, co je neobvyklé – nové. Strategie novosti se určitě vyplatí využívat u propagace módy a oblečení či doplňků. Každého zaujme něco, co je odlišné od všech předešlých produktů a hlavně, co je zcela nové. Zvýšit zájem pak lze dodáním přívlastku „limitovaná edice”, který dává konzumentovi již pocit jasné exkluzivity. 

Spojení novosti s exkluzivitou například využila bageterie Boulevard. Vystavěla celou pointu svého nového produktu na lingvistické hříčce a reagovala tím na nenávistné komentáře ohledně prodeje bagety kontroverzní soutěžící v MasterChef – Pavlíny Lubojatzky. Ve své kampani bageterie propagovala exkluzivní edici hořkokyselého čaje Extra Sour&Bitter speciálně pro své („zahořklé a kyselé”) zákazníky. 

 bageterie propagovala exkluzivní edici hořkokyselého čaje Extra Sour&Bitter speciálně pro své („zahořklé a kyselé”) zákazníky

 

POTĚŠENÍ: rozdávejte svým zákazníkům radost 

Každý přirozeně touží po potěšení a radost ve svém životě. A dobré značky ví, jak s touto touhou pracovat. Pokud váš zákazník bude mít dobrý pocit z nákupu a služeb, pak bude nakupovat rád. Velmi jednoduché. Právě s tímto konceptem si pohrála například prodejna ZOOT, která se rozhodla své zákazníky ujistit o tom, že nákup u nich je opravdu potěšení, a tomu přizpůsobila svoji komunikaci. Komunikuje přímo, proč a z čeho budete mít při nákupu radost a zdůrazňuje tyto body nákupu. Proto stále svá výdejní místa označují jako „výdejny radosti".

Radost a potěšení nerozdávají jen produkty a služby z kategorií módy, krásy a zdraví, ale také FMCG. Připomeňme ikonickou reklamu Coca-Coly z roku 1971, tzv. „hilltop ad". Spot natočený v Itálii ukazuje setkání lidí zpívajících píseň jednoty a tím oslavuje diverzitu kultur z celého světa.  Byla tak populární, že její ústřední píseň se stala hitovým singlem. Originální 35 mm film, na který byla reklama natočena, leží v knihovně Kongresu USA, kde je uchovávána americká kultura.

 

Tato reklama byla určitým milníkem pro značku. Ukazovala totiž poprvé Coca-Colu jako zdroj radosti a prostředek usnadňující navazování vztahů zároveň, ne pouze jako osvěžující nápoj. Právě proto figuruje také ve finále seriálu Mad Men (spoiler!), kde je jako původce myšlenky stojící za reklamou zobrazen hlavní hrdina série Don Draper.

 

LIDSKOST: vyprávějte příběh 

Vyprávějte svojí kampaní příběh, vaši zákazníci se potok k vašemu produktu mnohem lépe vztáhnou. Vlastně jakékoliv případové studie jsou založeny přesně na tomto. Většina firem skrze ně komunikuje fakt, jak jejich produkt zlepšil život konkrétnímu člověku. Tento styl komunikace se vyplácí velmi dobře, jak u B2C, tak i u B2B marketingu. Upozorněte zde na pozitiva vašeho produktu a především ukažte, že jsou reálná

Například Apple ve své kampani „Apple at Work“ staví právě na příbězích zaměstnanců – kreativců, kteří stejně jako další miliony lidí museli strávit loňský rok na home office. A zlomyslně sleduje jejich snahu o plnění pracovních povinností i přes záludnosti, které právě home office přináší. A ano, samozřejmě jsou zachráněni díky produktům Apple…

U příkladů se ale nemusíme omezovat jen na jednu z nejhodnotnějších společností světa. Cokoliv s příběhem je dnes někdy možná až nadužívaným principem dnešního marketingu. Alespoň všude tam, kde se roubuje příliš na sílu. Některé značky to ale zvládají skvěle. Například mouka značky Babiččina volba vyvolává vzpomínky a příběhy v hlavách svých zákazníků už jen svým názvem, a o to samé snaží i ve svých reklamách. 

 

ZVĚDAVOST: napínejte své zákazníky  

Jak si udržet neutuchající přízeň vaší značce? Napínejte své spotřebitele. Neříkejte jim vše dopředu, ale spíše se snažte vytvořit příběh, který se neustále posouvá kupředu a na jeho pointu se musí počkat. Tohoto principu se využívá například na webových stránkách, kde přímo sledujete cestu jejich návštěvníka. Na homepage uvádíte informace takovým stylem, abyste navnadili a aby jejich návštěvník chtěl klikat dále a zjišťovat více o vašem produktu nebo službě. 

Sdílejte tento článek:
Podobné články: