Amazon každý rok zničí miliony neprodaných produktů. Investigativní reportáž ITV News to zachytila na kameru
Zdroj: ITV News
Amazon se před časem zavázal budovat udržitelné podnikání pro své zákazníky a planetu. V roce 2019 společnost spoluzaložila iniciativu The Climate Pledge - závazek, že do roku 2040 bude v jejím podnikáním čistý nulový uhlík a že učiní všechny své zásilky čistě bezuhlíkovými, a to prostřednictvím služby Shipment Zero.
Papír ovšem snese všechno. Reportáž britské televizní stanice ITV odhalila, že realita se od závazků značně liší. Vyplývá z ní, že každý rok v Amazonu zničí miliony neprodaných produktů, které mu zabírají místo ve skladu. Polovina z nich je vrácené zboží zákazníky a zbytek jsou zcela nové, většinou ani nerozbalené produkty. Často se jedná o značkové zboží, jako jsou MacBooky, televizory nebo drony.
Reportéři ITV News se zaměřili na jeden z 24 britských skladů Amazonu ve městě Dunfermline. Bývalý zaměstnanec jim prozradill, že každý týden je v této pobočce zničeno zhruba 130 tisíc produktů. Některé týdny je toto číslo prý ještě vyšší. Na charitu bylo ve stejném období odesláno asi 28 tisíc produktů. Tentýž zaměstnanec přiznal, že v některých týdnech bylo zničeno až 200 tisíc položek.
Proč jsou tímto způsobem ničeny statisíce výrobků? Odpovědí je úspěšný obchodní model společnosti. Amazon funguje jako sklad i pro další společnosti, které přes něj prodávají. Ty mu za uskladnění platí. Čím déle však zboží zůstává na skladě neprodané, tím více se společnostem účtuje za jeho uskladnění. Nakonec je levnější zboží zlikvidovat, než jej skladovat.
Amazon část neprodaného zboží posílá na charitu, ale ke zničení pošle asi čtyřnásobek. I ve srovnání s darováním je pro Amazon levnější se produktů prostě zbavit. Zvlášť v takto ohromném měřítku.