Amnesty International reaguje na umožnění zákazu potratů v USA silným spotem 'Země nesvobodných'

10. 7. 2022 | Petr Michl
Jsou ženy v USA skutečně svobodné, když nemohou rozhodovat o vlastním těle? Emotivní spot za podkresu americké hymny sleduje příběhy 4 žen, které tak nemohly učinit.

 

Amnesty International přišla v USA záhy po oficiálním rozhodnutím Nejvyššího soudu o zrušení rozsudku Roe vs. Wade s PSA reklamou, která objasňuje, jaké dopady to může mít. Daný akt dovoluje, aby si státy USA rozhodovaly o schválení či podobě legislativy souvísející s potratem samy. V době psaní tohoto článku 10 z nich už potraty zakázalo, v některých z nich platí zákaz absolutně – třeba i v případě, že je plod poškozený nebo k početí došlo během znásilnění. 

Agentura Anorak, produkční společnost B-Reel Films a režisérka Nicolina Knapp měli před sebou obtížný úkol vysvětlit poutavě negativa zákazu potratů, když emotivní apely na záchranu života nenarozených dětí nahrávají spíše straně, která ho oslavuje. V déle než minutu a půl trvajícím spotu s titulem „Země nesvobodných" (The Land of the Unfree) se jim to daří právě s apelem na svobodu volby matek a ukázkami konsekvencí nechtěného mateřství například pro mladé dívky. To vše za podkresu americké hymny „The Star Spangled Banner" podané zpěvačkou Emilie Nicolas. 

Zajímavý je i výběr platformy pro spuštění videa. Ti, co doufají ve virál, už dávno nedávají prvně video na YouTube. Nyní se zdá, že vychází z módy i Facebook. „Země nesvobodných” se totiž poprvé objevila na TikToku

Věděli jsme, že chceme natočit video, které bude možné snadno sdílet," říká Klaudia Lech, manažerka aktivace značky z agentury Anorak, a dodává:  

TikTok byl preferovaným kanálem díky tomu, jak se posunul od převážně humorného obsahu a tanečních trendů k osobnějším výpovědím zaměřeným na skutečné emoce. Vynaložili jsme však velké úsilí na to, aby video mělo v prvních vteřinách dobrý háček, aby při rolování (ve feedu) vyniklo. A protože TikTok si hodně zakládá na zvuku, věděli jsme, že je to ideální kanál pro kampaň založenou na písničkách."

Práce se zvukem je ve spotu výjimečná. Když se píseň dostane k pasáži o zemi svobodných", přestane Emillie Nicholas zpívat a zanechá nás v nepříjemném tichu doplněném psaným vzkazem v samém závěru: „Svobodná. Nejsi svobodná, když nemůžeš rozhodovat o své budoucnosti," spojeném s výzvou k podpisu petice Amnesty na ochranu práv na potrat. 

Zpracovávat důležitá a citlivá témata, jako je toto, je pro filmaře obtížné, zejména v reklamě," uvedla režisérka Nicolina Knapp v rozhovoru pro Muse. „Největší tvůrčí výzvou bylo najít rovnováhu mezi zranitelnou pravdou a uctivým/vkusným vyprávěním. Tento film musel vyvolat silný emocionální dopad, aby inspiroval lidi natolik, aby začali jednat, což vyžaduje být velmi pozorný a jemný. Další výzvou bylo vytvořit film s jasným americkým otiskem, přestože se musel natáčet ve Stockholmu."

Reklama byl přeložena do šesti jazyků a poběží v digitálních a sociálních médiích ve více než 10 zemích.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: