Aplikace na Facebooku, která si vyžádá informace o vašich přátelích a pak je prodá
Podmínky pro ochranu osbních údajů na Facebooku pro vývojáře z jiných společností jsou jasné - data, která jejich aplikace může používat a shromažďovat, musí být nezbytná pro její funkčnost a k jejich získání je nutný souhlas uživatele. Facebook také zakazuje jakékoliv další nakládání s daty, která se v rámci jeho sítě získávají.
Aplikace Swaylo má ale problém hned v několika bodech. Inzeruje se jako nástroj k měření vlivu na sociálních sítí a minimálně svoji propagaci dělá dobře - samostatně funguje od ledna 2012 a uvádí, že má přímý vhled do interakcí a zájmů více než 6 milionů uživatelů Facebooku. Pokud však chcete změřit svůj vliv na sociálních sítích, bez informací od přátel to nepůjde. Proto Swaylo zmiňuje i přístup k datům stovek milionů přátel výše zmíněných uživatelů. Zní to ale trochu děsivě. Nějaký váš kamarád si nainstaluje aplikaci, a umožní tím přístup i k informacím o vás. Bez vašeho dovolení. Kam se poděla ochrana osobních údajů? Problém ale pokračuje. Swaylo informace o uživatelích i jejich kamarádech prodává dál.
Vedle základních informací, jako je jméno, emailová adresa a věk, vyžaduje Swaylo i bydliště, zájmy, aktivity, oblíbené stránky nebo třeba náboženské vyznání. Ale nejen uživatele, který aplikaci spustí, ale i jeho přátel. Swaylo na základě těchto informací ohodnotí jeho vliv a řekne mu, jestli funguje mezi přáteli jako spojovací článek, nebo jestli informuje o nových trendech, či je spíš pasivní příjemce novinek.
Tyto informace jsou zajímavé nejen pro samotné uživatele, ale hlavně pro obchodníky. Swaylo chce umožnit společnostem kontaktovat tyto opinion leadery a nabídnout jim spolupráci na propagování jejich výrobku. Kromě toho chce údaje o svých uživatelích prodávat ve formě statistik. Nabízí například informace o věku fanoušků.
Obchodní model této společnosti je tak založen na zpeněžování informací, které o sobě člověk sděluje na sociálních sítích. Swaylo se ale brání, že o porušení nejde - prodává totiž produkty o výzkumu trhu firmám, ne data inzerentům. Čeká se na oficiální reakci Facebooku, ale upřímně - mně z toho běhá mráz po zádech.
Zdroj: www.adage.com