Barva roku 2013 má být smaragdově zelená
Chcete vědět, jaká barva se objeví na přehlídkových molech, na špercích, bytových či jiných doplňcích nebo dokonce na autech v roce 2013? Zeptejte se Pantone. Tato společnost je už od šedesátých let proslulá systémem barev především pro grafický design. Ale její systém barev a především každoroční volba barvy roku ovlivňuje řadu jiných obchodních odvětví.
Pro rok 2013 byla za hlavní barvu vyhlášena smaragdová zelená. V řeči čísel je to konkrétně 17-5641. Radost z toho přirozeně má smaragdový Heineken, který v roce 2013 slaví jubilejních 140 let a štěstím prý vyskakují i americké skautky. Smaragdová barva už pronikla do řady modních kolekcí na jaro 2013, s Pantone spolupracuje i drogerie Sephora na uvedení limitované kolekce očních stínů, laků na nehty a jiných doplňků. Pokračujet tak ve spolupráci z letošního roku, pro který Pantone vybralo barvu tangerine tango (mandarinkovou). Smaragdově zelené už společnost Pantone věnovala tři nástěnky na svém účtu na Pinterestu.
V marketingu se sice barva roku od Pantone tolik neprojevuje jako v modě a designu, ale z marketingového hlediska je zajímavé sledovat, jak o sobě dokázala společnost rozproudit komunikaci. Z pouhého oznámení se stala marketingová událost.
Přidělovat jednotlivým rokům barvu začala společnost Pantone už v roce 2000. Ale neděje se tak zcela náhodně například za pomoci roztočené barevné rulety a poskakující kuličky. Dvakrát do roka se v Evropě scházejí představitelé společností, které v různých zemích určují barevné trendy. Zastoupení zde má například módní značka Zara a podle charakteru doby pak společně určují barvu pro příští rok. Ovlivnit jejich rozhodnutí může i filmový svět a ke slovu se dostala i neurověda.
Zdroje: www.brandchannel.com, www.pantone.com