Britská armáda cílí na sebestředné mileniály
V nové kampani se britská armáda snaží poukázat na vlastnosti mileniálů, jakými jsou soustředění(se kterým zírají do svého telefonu), sebevědomí(které jim dodává jejich sebestřednost) a sebedůvěra (se kterou mluví sami o sobě). Náborová kampaň pro rok 2019 cílí na generace Y a Z, jejichž zástupce označuje také jako vločky či závisláky na selfie.
Kampaň s názvem „Armáda tě potřebuje” (Your army needs you) se skládá z televizní, printové, rozhlasové i outdoorové reklamy a chce oslovit lidi ve věkovém rozmezí 16 až 25 let. Toto cílení vychází i z průzkumu, který ukázal, že 74 % ve zmíněné věkové skupině hledá smysluplnou práci.
Potenciální rekruti jsou zobrazováni doma, v práci a následně se scéna překlopí do vojenského prostředí, kde jsou jejich vlastnosti zobrazeny v situacích, kde jsou jednoznačně pozitivní.
Britský tajemník pro obranu, Gavin Williamson, popsal kampaň následovně:
„Ukazuje se, že čas strávený v armádě vybavuje lidi schopnostmi po celý jejich život a nabízí bratrství, dobrodružství a příležitosti, které nenajdete v žádné jiné práci.”
Grafické plakáty, které vychází z designu plakátu první světové války, si můžete prohlédnout níže:
Jedno slůvko zní mileniálům v hlavě docela často. A tím slůvkem je "já". Pro armádu to však znamená, že má člověk potřebnou sebedůvěru.
Lidé, kteří většinu času jen zírají do telefonu, bývají často odsuzování. Britská armára si jich ale bude vážit pro jejich soustředění.
Mileniálové také čelí posměchu, když si pořizují selfie. Pro britskou armádu je to ale signál, že mají zdravé sebevědomí.
Hráči počítačových her dokáží tuto aktivitou strávit celé hodiny, což pro jejich okolí bývá těžko pochopitelné. V britské armádě však budou cenění pro své odhodlání.
Kampaň je výjimečná v tom, že se zaměřuje na rekruty, ne na potřeby státu či vlasti. Většina náborových kampaní do bezpečnostních složek nejen v České republice vypadá v něčem jak trailer k akčnímu filmu. Zbraně, tanky, vrtulníky a dramatická hudba ovšem platí jen na určitý segment společnosti. A ten se evidentně ztenčuje. V případě britské kampaně je zřejmý i akcent na diverzitu, armáda Spojeného království nemůže být pouze místem pro bílé muže.
Kampaň staví na pocitech mladých lidí, kteří se cítí nedoceněni a chce bořit stereotypy. O získání nových rekrutů se britská armáda pokoušela již v roce 2012, nicméně nezaujala tolik lidí, kolik si vytyčila za cíl. Armády v Evropě mají obecně velké problémy shánět nové rekruty. Mezi charakteristiku generace Y patří to, že potřebují ve své práci vidět smysl a velice špatně nesou kritiku. U generace Z platí to samé, akorát ještě silněji. Služba v armádě je přímo spojená s důsledným následováním rozkazů, a to i v případech, kdy se vojákovi nelíbí. I když tato reklama zafunguje, existuje dost velké riziko, že se závisláci na selfíčkách nebudou v uniformě cítit dobře. Marketing prostě generační problém nevyřeší.
Zdroje: The Drum, The Guardian