Brněnský dopravní podnik přehodnocuje své znázornění seznámení v tramvaji. Vizuál odstraní z kampaně

28. 1. 2025 | Petr Michl
Plakát, který poukazuje na fakt, že se dá v MHD seznámit, se ukázal být pro některé problematický,“ sděluje Dopravní podnik města Brna s tím, že ke svému plakátu s „šalinovou seznamkou“ pořídí novou fotografii.


Zdroj: DPMB, repro Marketing Journal

Včera jsem se věnovali brandové kampani „Jsme více než MHD“, kterou spustil Brněnský dopravní podnik (DPMB). Už z pojmenování článku „V Praze před chlípnými pohledy v MHD varují, v Brně na ně lákají v reklamě dopravního podniku" je zřejmé, který vizuál byl vnínám jako nejvíce problematický. Právě ten nyní půjde z šaliny ven. 

Proti kampani se vyslovily například zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková nebo šéfka organizace Konsent, Hana Nejedlová, přičemž právě kampaň z dílny Konsentu, která se objevila na CLV panelech u zastávek pražské MHD loni v létě, poukázala mimo jiné na zírání a jiné formy obtěžování v MHD. Právě to ale dle nejen zmíněných žen, ale také dle řady dalších lidí v sociálních médiích, zobrazoval vizuál doplněný sloganem „Jsme vaše seznamka". 






Zdroj: Facebook / #HzM

 

„Tak normální lidi se seznamují z očí do očí. Postoj může vzadu za ženou evokuje situace, ve kterých se na ně někdo v MHD lepil, nebo je jinak obtěžoval.

Protože po cinkání na holky je to další kontroverzní kampaň, budu se jako zastupitelka ptát, zda je opravdu Dopravní podnik spokojen. Myslím si, že víc MHD cestují ženy,“ uvedla například v jedné s diskuzí zachycených výše, zastupitelka města Brna za Zelené a Žít Brno, Jasna Flamiková.

DPMB ovšem projevil nakonec jistou míru sebereflexe na svému facebookovém účtu oznámil: 

„Vážení fanoušci, zaznamenali jsme velmi různorodou zpětnou vazbu na naši novou kampaň „Jsme víc než MHD“. Jejím cílem je ukázat, že městská hromadná doprava, potažmo DPMB, je víc než jen přepravní služba. Čas strávený v našich vozech cestující využívají k odpočinku, relaxaci, ručním pracím, čtení, studiu a podobným aktivitám. Zatímco 16 plakátů, které znázorňují zmíněné činnosti, je dle vašich reakcí povedených, plakát, který poukazuje na fakt, že se dá v MHD seznámit, se ukázal být pro některé problematický. Vaše názory nebereme na lehkou váhu. Chtěli bychom vás tímto informovat, že pracujeme na novém vizuálu, který očekávejte v našich vozech během příštího týdne. Děkujeme za vaši zpětnou vazbu. Vaše reflexe nám pomáhají lépe pochopit, jak naše kampaně mohou být vnímány. Díky vám se tak můžeme posunout dál.

I to je pokrok. K tomu, aby motiv seznamky v MHD nebudil pohoršení, bude stačit nafotit scénu, kdy se seznamuje potenciální pár tváří v tvář a má z toho příjemné pocity."  

Na druhou stranu rozhodně nelze říct, že by zbylých 16 vizuálů bylo dle reakcí na internetu povedených, jak tvrdí DPMB. 


Z našeho pohledu patří mezi problematické vizuály i tyto:

  • malé děti se sloganem: „Jsme místo, kde se můžete odvázat;“

  • narvanou tramvaj s „lákavou“ připomínkou: „Jsme místo, kde nikdy nejsme sami;“

  • na 3 sedačkách rozvaleného teenagera se sluchátky se sloganem: „Jsme vaše studovna;“

  • starší pár „cukrblíkující“ na pravděpodobně cizí dítě („Jsme místo, kde o chůvy není nouze“);

  • telefonující muže („Jsme vaše kancelář“);

  • mladé ženy negativně zahlížející na ženu opodál s extravagantní parukou („Jsme nejlepší místo pro drby“).


Zdroj: DPMB

Prohlédněte si další sporné vizuály a přečtete si naši argumentaci, proč nemají v kampani DPMB místo, v našem včerejším článku

Štítky dokumentu: Budování značky Formy PR

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: