Český nápad na nafukovací kolečkové brusle uspěl na HitHitu a zároveň získal podporu od Prusa Research
„Ten příběh začíná jako mnohé jiné úspěšné podnikatelské příběhy — potřebou řešit vlastní problém. Inline brusle jsou jednou z mých nejoblíbenějších aktivit, ale člověk velmi brzy zjistí, že pro každodenní využití nejsou vůbec praktické — například v momentě když je potřebuje rychle sundat a nazout boty, nebo si je chce vzít jen tak s sebou aby se projel cestou do školy či práce,” říká autor nápadu, Tibor Kučera. Když nenašel žádné brusle, které by tento problém dobře řešily, rozhodl se pustit do vývoje vlastních skládacích bruslí.
Společně s tehdejší přítelkyní (dnes ženou) a kamarádem přišli na konci roku 2020 s prvními koncepty skladných inline bruslí, které se vejdou do běžného batohu spolu s ostatními věcmi, jednoduše se nasadí na jakoukoliv botu a umožní začít jízdu během pár vteřin.
Tento nápad následně zaujal zástupce města Brna a Jihomoravského inovačního centra, kteří nápad podpořili grantem v programu Prototypuj a ověřuj. Trojice tvůrců se tak mohla pustit do dalšího vývoje a za rok na to představit svůj nápad širší veřejnosti v rámci crowdfundingové kampaně na platformě HitHit. Na ní se autorům projektu několik dní před jejím koncem kampaně podařilo vybrat přes 300 tisíc korun, což znamená, že již nyní získali dostatek prostředků, aby mohli ve vývoji pokračovat a zahájit sériovou výrobu.
S tím jim teď navíc pomůže i podpora od českého výrobce 3D tiskáren Prusa Research. Ten se totiž tento projekt rozhodl podpořit skrze svoji prototypovací dílnu PrusaLab v rámci druhého ročníku svého hardware akcelerátoru. „Kromě finanční podpory ve výši 300 000 Kč to znamená přístup ke špičkovému vybavení a především obrovskému know-how, které v Prusa Research mají”, vysvětluje Kučera.
Princip, jak skládací brusle fungují, je poměrně jednoduchý. Vysvětluje ho další ze zakladatelů, Filip Obritzhauser:
„Největší výzva pro zmenšení rozměru klasických inline bruslí je zachování dostatečné podpory kotníku při jízdě, tedy nahrazení pevného skeletu klasické kolečkové brusle,”
Last Miles proto využívají speciální návlek, který se před jízdou nafoukne vzduchem a nohu v botě pevně zafixuje.„Podobné řešení využívají například záchranáři, kteří pomocí nafukovacích dlah fixují končetiny zraněných při jejich převozu. Velkou výhodou tohoto způsobu je, že ve složeném tvaru návlek nezabírá téměř žádné místo a zůstává v podstatě pouze rám s kolečky,” vysvětluje Obritzhauser.
Tento princip má svoje nedostatky. Je to zejména nulová prodyšnost bruslí a tedy nemožnost odvádět pot. Požadavky na skladnost také snížily velikost koleček na 62mm, což nemusí každému vyhovovat (větší kolečka jsou zpravidla rychlejší a také spojena s větší výdrží a komfortem, pozn. red.). Nicméně jak ukazuje následující video, několikakilometrový přesun na bruslích je rozhodně možný.
Jaké má trojice plány do budoucna? „Po skončení crowdfundingové kampaně budeme v rámci akceleračního programu PrusaLab pracovat na dokončení sériové výroby, abychom mohli do 6 měsíců odeslat Last Miles podporovatelům z HitHitu. Následně bychom se rádi zaměřili na představení produktu v zahraničí, kde vidíme pro Last Miles obrovský potenciál,” přibližuje plány na nadcházející půlrok Kučera.