Facebook kupuje výrobce dronů Titan Aerospace
Facebook jedná dle Techcrunch o koupi výrobce dronů, Titan Aerospace. Ten vyvíjí bezpilotní letouny využívající pro svůj provoz solární energii a pohybující se vysoko v atmosféře. Cílem je dokonce, aby mohly zůstat ve vzduchu bez potřeby přistání až 5 let. Jedná se svým způsobem o obdobu satelitů, které se ovšem nepohybují po oběžné dráze a drží se více při zemi, v rámci naší atmosféry. Cena za akvizici má být 60 milionů dolarů.
K čemu by Facebook takováto zařízení využil? Není třeba vymýšlet konspirační teorie založené na axiomu Facebooku jako zlé korporace, která chce ukrást naše soukromí. FB je jednou z hlavních postav iniciativy Internet.org, jejímž cílem je přinést dostupné internetové připojení 5 miliardám lidem, kteří ho na Zemi stále postrádají. Dle informací Techcrunch má FB v plánu využít právě drony jako zdroj internetového připojení na místech, kde není dostupné. Pro začátek jich má být za tímto účelem vyrobeno 11 tisíc a prvně by měly vylétnout nad Afriku.
Video ukazující letouny Titan Aerospace a jejich možnosti
Jen dle cen za akvizici by se mohlo zjednodušeně zdát, že internet celému světu vyjde na 60 milionů dolarů a mobilní aplikace na zasílání zpráv v podobě WhatsApp na 19 miliard. Ano, je to velký nepoměr, který může působit až smutně. Stavění bezpilotních letounů není nicméně škálovatelné jako mobilní aplikace. Ač má být stavba jednoho dronu výrazně levnější než v případě satelitu, stále tu mluvíme spíše o částkách v milionech dolarů. Jsou tu navíc další rizika zahrnující různá právní omezení letu v určitých výškách i fakt, že když spadne relativně velký letoun, může způsobit škody na majetku i životech. Aplikace sice také padají, ale důsledkem je převážně jen dočasné rozčílení.
I proto Titan Aerospace skutečně velkého investora či kupce dosud pouze hledal. Pro společnost je důležité mít kapitálově silného vlastníka, který dostane drony do vzduchu. Facebook může nyní se svým bohulibým cílem konkurovat Googlu a jeho projektu Loon, který chce také přinést internet do míst, kde není v tuto chvíli dostupný – ovšem s pomocí balónů. Co z toho Facebook nebo Google budou mít, když i po „připojení chudých k internetu" k nim nepotečou navíc žádné výrazné příjmy z online reklamy? Za projekty skutečně může stát touha pomoci a zároveň lze tyto aktivity označit jako dlouhodobé vytváření trhů. Facebook se tedy, stejně jako Google, považuje za hráče, který tu bude ještě po mnoho příštích dekád.
Zdroj: Techcrunch: 1, 2, Business Insider, Independent, Google