Facebook představil nové nástroje pro Skupiny
Tento týden se konala každoroční akce Communities Summit, během kterého Facebook oznámil řadu novinek pro Skupiny. Mimo jiné i představil i tipy, jak se skupinami pracovat a jak přimět uživatele k větší aktivitě.
Jak se lidé zapojují do Skupin
Během koronavirové pandemie se lidé snaží najít nové způsoby, jak zůstat více v kontaktu s ostatními. Jednou z těchto cest je i sdružování do facebookových Skupin. Aktuálně je v některé ze Skupin aktivních přes 1,8 miliard lidí, a to každý měsíc. Jedná se skutečně o úctyhodné číslo lidí, kteří vyhledávají další uživatele Facebooku se stejnými zájmy, názory, pracovními zkušenostmi apod.
V rámci tohoto čísla jsou ovšem započítáni i lidé, kteří byli součástí mnoha Skupin, jež Facebook v posledních měsících odstranil. Mezi nimi byly například tisíce Skupin napojené na konspirační web QAnon.
Mark Zuckerberg ke sdružování ve Skupinách uvedl:
„Ať už budujete Skupinu zaměřenou na dobrovolnictví nebo třeba na zájemce o zpěv, tak dáváte vzniknout silné online komunitě. Skupiny na Facebooku pomáhají lidem vzájemně se sbližovat a stejně jako jednotlivci, i Skupiny mění lidem životy. V kolektivním měřítku je tento pozitivní dopad obrovský.“
Bez ohledu na to, jaké reálné pozitivní dopady facebookové Skupiny mají, tak je jasné, že během izolace v rámci koronavirové krize se jedná o důležitý nástroj, díky kterému lidé zůstávají v kontaktu.
Podle Facebooku je po celém světě více než 70 milionů správců Skupin.
Podpora pro administrátory
Facebook během Communities Summit představil sérii nových nástrojů, které mají administrátorům pomoci při moderování diskuse ve Skupině a lépe pracovat se zapojením uživatelů.
Snad největší představenou novinkou v tomto ohledu je nástroj s názvem Admin Assist. Ten umožní správcům nastavit automatická pravidla pro moderování příspěvků, a ušetří jim tak čas při třídění problematických příspěvků. Správci budou moci například omezit počet reklamních příspěvků tím, že se automaticky zamítnou příspěvky obsahující předem definovaná klíčová slova. Případně mohou nastavit omezení příspěvků od lidí, kteří nebyli určitý čas aktivní.
Admin Assist by měl být k dispozici v následujících měsících a zpočátku bude určen pouze pro desktopy.
Témata ve Skupinách
Další z představených novinek je možnost připnout určitá témata do horní části Skupiny. Bude tedy ihned jasné, na jaké oblasti se daná Skupina zaměřuje. Jednotlivá témata budou definována pomocí hashtagů. Uživatelé navíc budou moc své příspěvky s danými tématy provázat.
Facebook se k využívání hashtagů přiklání stále více. Na konci září například představil hashtagovou výzvu. Tu mohou administrátoři sdílet do svých Skupin a přimět tak uživatele k většímu zapojení do dění.
New! Facebook is rolling out hashtag challenge feature to Groups
— Matt Navarra (@MattNavarra) September 25, 2020
Group members can create a new challenge by adding a hashtag, ending with the word 'challenge', to their post e.g. #geekoutchallenge pic.twitter.com/7kLknHNwJR
Propagace značek v rámci Skupin
Během srpna Facebook představil novou možnost, jak mohou správci monetizovat své Skupiny. Konkrétně mohou publikovat sponzorované příspěvky, a propůjčit tak firmám dosah své komunity.
Nyní Facebook jde v tomto ohledu ještě dál a představil nástroj Brand Collabs Manager. Firmy v rámci něj uvidí potenciální možnosti spolupráce a relevantní veřejné Skupiny. Propojení mezi Správci a značkami tak bude mnohem snazší. Rozkliknutím detailu konkrétní Skupiny zjistí zástupci značek více informací o engagementu dané Skupiny, demografických údajích členů, předchozích partnerských značkách apod.
Zpočátku budou v tomto přehledu zmíněny pouze veřejné Skupiny, ale Facebook uvedl, že zvažuje možnosti propagaci i v rámci soukromých Skupin.
Facebook navíc představil certifikovaný kurz pro administrátory Skupin (Community Management Certification course), který jim má pomoci rozšířit své znalosti a poradit, jak budovat Skupinu, vyhodnocovat data a zvyšovat zapojení uživatelů.
Rozhovory, chaty a otevíráky konverzace
Jako admin chcete svou Skupinu rozmluvit, přicházet s příspěvky, které podnítí reakce a nejlépe i komentáře. Přesně s tím mají pomoci nové funkce, s kterými budete moci ve facebookových skupinách používat arzenál podobný tomu, s čím září influenceři na Instagramu ve Stories.
Mezi ně patří Q&A výzvy nebo ty podněcující ke sdílení fotografií. Hlavním sbližovadlem má být ale real-time chat. Jeho účel představíme vysvětlením od Facebooku:
„(Chaty) pomohou k diskuzím v reálném čase mezi menší částí uživatelů Skupin. Pokud jste například ve fotografické skupině a chcete zjistit, kde je ve vašem městě nejlepší místo k focení květin, můžete začít s chatem jen s částí členů Skupiny.”
Představte si to tedy jako tematickou chatovací místnost v rámci Skupiny.
Rozšíření možností objevovat Skupiny
Tam někde venku v modrobílém světě je jistě spousta Skupin, které odpovídají vašim zájmům. Pokud je vás ale nenapadlo hledat, pravděpodobně na ně nenarazíte.
To chce ale Facebook změnit. U příspěvků ve feedu, u kterých projevíte zájem, se mohou objevit doporučení „Related Discussions” odkazující na konverzace na dané téma v rámci Skupin. Výraznější doporučení konkrétních Skupin se objeví i v jim věnované záložce.
V hře je dokonce zobrazování obsahu z veřejných Skupin i pro vyhledávače, a tak tedy i pro uživatele rešeršující určité téma.
Nové typy Skupin
Facebook uvádí, že zvažuje nové typy Skupin založené na tom, jak se vyvíjí chování velké části skupinových uživatelů při vkládání příspěvků a komunikace. Konkrétně říká:
„Vím, že jste začali vytvářet Skupiny, které jsou zaměřené na úzké téma a typicky sdílejí obsah s pomocí jednoho typu formátu. V příštích měsících uvedeme nový typ Skupin, které budou podporovat kreativitu a spojení s tím, že uživatelé budou moct sdílet jen jeden formát: fotografie, video, nebo text .”
Ilustrační snímek výše přibližuje, že by mohlo jít o Skupiny týkající se například jen fotografií roztomilých psů v pelíšcích nebo ukázek kulinářských zmetků. Tak nějak to funguje třeba na Redditu. Uživatelé budou hlavně scrollovat a dávat srdíčka. Takové skupiny pravděpodobně nepovzbuzují Markem Zuckerbergem tolik vzývané smysluplné konverzace, ale mohou z nich být efektivní prokrastinační díry, v kterých se snadno ztratíte.
Ve Skupinách na Facebooku je v tuto chvíli 1,8 milionu aktivních uživatelů a víc než polovina uživatelů Facebooku je v 5 a více Skupinách. Nezdá se tak, že by největší sociální médium tento formát brzy upozadilo, jako se to stalo třeba jeho někdejšímu oblíbenci, live videu. “Věk Skupin” nadále pokračuje a čeká ho ještě světlá budoucnost.
Záznam celého Facebook Communities Summitu můžete zhlédnout na Facebooku.
Zdroje: Social Media Today, Facebook