Facebook Watch byl vypuštěn do světa. Chce konkurovat YouTube a pomáhat autorům
Zdroj: Facebook newsroom
Facebook vysypal z rukávu hned šest novinek – tři pro Facebook jako takový a tři pro Instagram. V tomto článku se budeme věnovat té nejdůležitější z novinek – Facebook Watch – konkurentu YouTube a dalšímu nástroji, jak udržet uživatele na Facebooku. Novinka shromažďuje videa ze sledovaných Stránek plus nabízí další – podle toho, co se líbí nám, nebo našim přátelům. Nedlouho poté, co začala „vysílat televize“ na Instagramu, přináší „televize“ na Facebooku další nástroje, jak zpeněžit tvorbu videí, rozšířit reklamní sdělení a získat další data.
Facebook Watch
Facebook Watch byl před rokem spuštěn do testovacího provozu v Americe. Nyní je k dispozici na všech trzích a jeho cílem je primárně nový způsob konzumace obsahu, ale také pomoc autorům videí (vydělávat a lépe rozumět výkonu jejich obsahu). Fidji Simo, šéfka videí na Facebooku, řekla, že Watch každý měsíc v USA sleduje přes 50 milionů lidí alespoň jednu minutu. Celkový čas strávený na Facebook Watch od začátku roku 2018 vzrostl 14x.
Umožňuje diskusi s přáteli, ostatními sledujícími či se samotnými autory. Zároveň vám ukáže, co se líbí vašim kamarádům (čemu dali Like, co sdíleli). Facebook Watch zobrazuje všechna videa Stránek, a zároveň nabízí vlastní obsah či sportovní přenosy. Asi nejzajímavější funkcionalitou je zapojení diváků.
K čemu tedy je?
- Objevování nových videí: Od zábavy, přes sport až po zprávy. Vše ve vašem (samozřejmě personalizovaném) feedu.
- Hlídání novinek od oblíbených autorů: Ukazuje nejnovější videa od Stránek, které sledujete. Můžete si upravit obsah kterých Stránek se má zobrazovat.
- Ukládání videí na později: Pokud nemáte čas podívat se na video, které vás zaujalo v běžném Facebook feedu, můžete si jej uložit na později.
- Účast ve videích: Budete moci ovlivnit obsah některých pořadů.
- Nabízí Ad Breaks: Další reklamní prostor.
Po roce fungování ve Spojených státech má Watch ale stále problém s povědomím. Výzkum společnosti Diffusion Group ukázal, že polovina amerických uživatelů Facebooku o Facebook Watch nikdy neslyšela. Čtvrtina o něm slyšela, ale nikdy ho nepoužila.
My jsme Watch našli zatím jen v mobilní aplikaci.
Ad Breaks
Ad Breaks (reklamní přestávky) by měly pomáhat se zvyšování monetizace. Zatím jsou na pěti trzích (USA, Velká Británie, Irsko, Nový Zéland a Austrálie) a v září by se měly rozšířit na dalších 21. Česká republika mezi nimi zatím není. Ale další rozšiřování bude probíhat v následujících měsících.
Stránky jsou hodnoceny jako „způsobilé“ k inzerci v Ad Breaks pokud tvoří tří-minutová videa, která vygenerují alespoň 30 000 jednominutových zhlédnutí za poslední dva měsíce, mají 10 000 fanoušků na Facebooku a splňují Standardy způsobilosti pro monetizaci.
V současnosti nabízí jak mid-roll tak pre-roll. Alternativou je i obrazová reklama přímo pod videem. Autoři videí dostávají provizi z každého zobrazení reklamy. Mohou využít možnost automatického vkládání reklam, nebo si mohou vybrat, kam má Facebook reklamu umístit. Data ukazují, že 70 % všech mid-roll reklam vidí divák do konce.
Příjmy z reklam se budou dělit mezi tvůrce obsahu a Facebook téměř rovným dílem – 55 % ku 45 %.
Facebook pracuje na dalších možnostech, jak by si mohli tvůrci videí zvýšit své příjmy. Fidji Simo (šéfka videí na Facebooku) jako příklad uvedla obrandovaný obsah nebo možnost podpory přímo od diváků prostřednictvím předplatného.
Kam dál?
Pamatujete na doby, kdy se ve všech článcích a příručkách o video obsahu psalo, že všechna videa musí být natočena ve formátu 16:9? Tak ten čas už je dávno pryč. Světu vládnou vertikální videa.