Fashion report Vánoce 2015: Jak a kde kupují Češi měkké dárky

14. 12. 2015 | redakce
Kolik za Vánoční dárky utrácíme? Kolik času strávíme jejich výběrem? Kolik dárků kupujeme online? Na tyto a řadu dalších otázek přináší odpověď další ze série výzkumů dlouhodobého projektu Fashion report od ZOOT.

Máme radost z měkkých dárků? A jak se pohled na měkké dárky mění? Komu všemu o Vánocích dárky dáváme? Komu rádi a komu spíše z povinnosti? Kolik za Vánoční dárky utrácíme? Kolik času strávíme jejich výběrem? Kolik dárků kupujeme online?

Na tyto a řadu dalších otázek přináší odpověď další ze série výzkumů dlouhodobého projektu Fashion report největšího českého online obchodu s módou ZOOT a výzkumné agentury Perfect Crowd.

Český módní trh má roční obrat více než 60 miliard korun, z toho pouhých 5 % připadá na online obchody. V roce 2020 to však už bude 15 % a číslo bude i nadále stoupat. Fashion report si klade za cíl mapovat nejen současné oblékání, ale i styl Čechů a Slováků, jejich měsíční výdaje za oblečení či ochotu nakupovat v průběhu roku. Opírá se o reprezentativní vzorek lidí od 18 do 55 let a zachycuje aktuální stav oblékání u nás.

Měkké dárky na Vánoce

Znalost pojmu měkký dárek se od roku 2013 zvýšila. Výraz měkký dárek zná v dnešní době drtivá většina lidí (95 % respondentů), zatímco ještě v roce 2013 to bylo 86 % respondentů.

Měkký dárek chápou obecně Češi jako oblečení, ale mají-li říct konkrétní druh, popíšou ho nejčastěji jako ponožky (31%), případně svetr (20%) nebo spodní prádlo (15%).

Největší radost mívají lidé z kabátu, trička nebo svetru / mikiny. Přestože Češi preferují praktické dárky, nejmenší radost jim udělá měkký dárek v podobě utěrky.

Výdaje za vánoční dárky

Češi se obdarovávají především v nejužší rodině, ovšem ta zahrnuje i nejbližší rodinu partnera. A tak 70 % zeťů a snach obdarovává svou tchýni, i když tak činí často z povinnosti (34 % zeťů a snach). Neradi ale přece obdarováváme také nevlastní matku, kolegy v práci a sourozence partnera.

Nejvíce jsou Češi ochotni vydat za partnera, děti a rodiče. Za dárky dětem jsme ochotni vydat v průměru 4 349 Kč a 10 % rodičů je ochotno vydat dokonce více jak 8 000 Kč, za dárky pro partnera 3 022 Kč. Muži ovšem vydávají výrazně více a to i přesto, že dárku v kusech kupují méně (průměrně 9 oproti 13, které rozdají ženy).

 

Dárky koupené online

Češi průměrně kupují na Vánoce 11 dárků. Trend nákupu dárků online sílí. 45 % všech dárků koupených v minulém roce na Vánoce bylo zakoupeno právě online. Pouze 14 % z těch, kdo nakupují aspoň jeden dárek, nenakupuje na internetu vůbec. Mezi mladými je podíl dárků koupených na internetu dokonce 55 %.

Průměrně stráví Češi nakupováním dárků okolo 15 hodin, ale ženy věnují nakupování vánočních dárků průměrně o 6 hodin více než muži. Z těchto 15 hodin připadá 8 na nákup offline. Nejčastěji vráceným vánočním dárkem je každoročně oblečení (18%), elektronika (15%) či obuv (10%)

 

Kompletní výsledky průzkumu si můžete prohlédnout zde:

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: