Google Chrome měl skoncovat s ad blocky. Nakonec svůj přístup zmírní
Ad blocky snižují výnosy vyhledávačů, a tak není divu, že se proti nim vyhledávače snaží bojovat. Google chtěl do prohlížeče Chrome přidat rozšíření Manifest V3, které by ad blocky značně limitovalo. Jeho plánované zatočení s ad blocky bylo toužebně vyhlíženo, tedy alespoň inzerenty.
Podle nových informací však k této změně nakonec nedojde. Jedním z důvodů je údajně studie vycházející z dat od tvůrců ad blocku Ghostery. Ti zjistili, že blokování částí stránek nezpomalují výkon stránek. Což byl jeden z hlavních argumentů, proč vlastně vůbec k omezení ad blocků mělo dojít.
Ať tedy k rozhodnutí vedlo Google cokoliv, výsledkem je, že řada ad blocků i nadále v prohlížeči Chrome zůstane. Marketéři se tak musí i nadále potýkat s blokováním reklam na tomto v mnoha zemích dominantním internetovém prohlížeči.
Google zavedl vlastní ad block
Reklamy jsou zdrojem příjmů pro vyhledávače, nicméně i ony musely uznat, že je reklam už příliš. V roce 2017 tak Google oznámil, že internetový prohlížeč Google Chrome by měl sám začít blokovat reklamy, které nesplňují určité standardy. A v roce 2018 tento vlastní ad block sputil. Mezi nejotravnější reklamy se zařadily pop-upy, automaticky přehrávající se videa se zvukem tzv. „prestitial“, reklamy s odpočtem po určitý čas, než vás pustí ke kýženému obsahu. Některé z nich můžete vidět na schématu níže.
Vůči Googlu se ozývaly negativní hlasy ve smyslu, že zapojení ad block funkcí do Chromu je jen zástěrkou pro to, jak poškodit ostatní reklamní sítě, a pomoci AdWords. Google nicméně zmínil, že se nová politika bude týkat i reklam z AdWords.
Mluvčího Googlu pro Wired v roce 2018 uvedl, že Chrome bude blokovat jen relativně malé množství reklam. Ze 100 000 nejpopulárnějších reklam v Severní Americe a Evropě, jen méně než 1 % porušuje zásady Googlu pro reklamu. Zároveň dle něj oslovili firmy, které měly spadat pod filtrování od Googlu a 42 % z nich již dopředu provedly na svých webech změny. I když tedy Google Chrome nakonec nebude na ad blocky takový ras, jeho iniciativa má přesto výsledky už nyní.
Zdroje: MarketingLand, ZDNet, Who tracks me, Wired