Google ukládá na hřbitov oblíbenou aplikaci. Chce na podcastech vydělávat víc

21. 6. 2024 | Petr Michl
Také už dlouho vídáte na displeji telefonu toto varování? Google se rozhodl uložit svou podcastovou aplikaci na hřbitov svých nepovedených projektů. Neprávem a jen pro to, aby nabídl horší službu na YouTube Music a navýšil počet jejích předplatitelů. Přitom to šlo všechno logičtěji a jinak.

 

Ten vzkaz mi už svítí na displeji více než měsíc. Vídám ho pokaždé, když si chci poslechnout na telefonu podcast. Oznamuje mi, že 23. června bude s aplikací Google Podcasts konec.  Je to jen další z řady zářezů Googlu, který neváhá zabíjet vlastní projekty. V tomto případě tak činí obrovskému množství lidí a jejich uživatelskému zážitku navzdory.

Google Podcasts není jedinou aplikací na trhu, která dělá to samé: Umožňuje objevování podcastů, nastavení jejich odběrů, stejně jako notifikací či rovnou stahování, když vyjde nový díl vámi oblíbeného titulu. Tato aplikace nicméně dosáhla přes půl miliardy stažení a pro obrovské množství lidí představovala pro svou jednoduchost a intuitivnost přesně to místo, kam neomylně mířili za svou dávkou mluveného slova.  

Jaké jsou hlavní důvody Googlu tak oblíbenou službu rušit? Chce je nasměrovat na YouTube Music, která má být náhradou. Ovšem ve verzi zdarma nepřehrajete podcasty na pozadí a ani si je nestáhnete pro poslech offline. Tyto funkce jsou dostupné až prémiovým uživatelům. Tedy abyste dosáhli stejné úrovně komfortu, musíte najednou platit.

Ano, YouTube je pro nezanedbatelnou část uživatelů už dnes hlavním místem pro konzumaci podcastů. Dle dat zmíněných Googlem to tak má v USA 23 % týdenních posluchačů podcastů, zatímco u Google Podcasts to platí jen pro 4 %. Což souvisí jistě i s tím, že videocasty jsou také na vzestupu. V Googlu si pravděpodobně řekli: „Když přimějeme více lidí, aby sledovali podcasty na YouTube, uvidí víc videoreklamy, a my díky tomu vyděláme více peněz.“


Aplikace Google Podcasts zaznamenala více než půl miliardy stažení, to vše s dobrým uživatelským hodnocením 4,4 (z 5). Zdroj: Google Play 

Tento pohled ovšem nezohledňuje stav celého podcastového ekosystému. Zároveň existují desítky jiných podcastových aplikací, které nabízejí to samé jako Google Podcasts. Jen jejich postavení není tak významné, protože nebyly svázané s operačním systémem Android a silnou značkou tak jako aplikace od „krále vyhledávání“. Pro uživatele, kteří konzumují rádi podcasty v mobilu za pochodu a nechtějí platit nové předplatné, tu je tak zástup bezplatných alternativ. Nemluvě o tom, že značce Googlu nijak neprospěje, že úhlavní konkurent Apple svou podcastovou aplikaci ponechává zdarma, ač má streamovací platformu Apple Music, kam by také mohl chtít násilím tlačit nové uživatele.  

Logika Googlu je krátkozraká. YouTube Music je — jak název napovídá — službou vytvořenou pro hudbu a podcasty na ní nemají z logiky věci tak dominantní postavení. Fáze objevování nových podcastů je vše, jen ne přímočará. A přitom by se například jednoduchá cesta ke sledování konkrétního podcastu nabízená po zhlédnutí Shorts s úryvkem nabízela.

To ještě možná může přijít. Nic to nemění na tom, že skon aplikace Google Podcasts uvedené v roce 2018 je symptomatický. Google už nesčetněkrát přišel s „přelomovou aplikací“, aby ji za pár let přestal rozvíjet. Nezřídka za nějakou dobu po uvedení uvede podobný digitální produkt, ten první začne zanedbávat, aby ho po pár měsících či letech prohlásil za zastaralý a odříznul ho. Problémem ovšem je, že v tomto případě byla jednoduchost a přehlednost pro Google Podcasts prvkem síly.

Google mohl ovšem i tak tento digitální produkt inovovat. Odlišit ho mohl třeba využitím AI a poskytnutím přepisů s možností prokliku z textu na konkrétní čas podcastu (to nabízí třeba aplikace Snipd, pozn. red.). Přehlédl možnosti monetizace samotné podcastové aplikace, kde mohl zkusit nabídnout v obdobných aplikacích využívanou vizuální reklamu nebo vlepování audio reklam před podcasty, podobně jako to třeba dělá platforma Seznamu, podcasty.cz. Místo toho na svém už dost rozhlehlém hřbitovu projektů vykopal další díru. A doufá, že lidé snadno skočí po zpoplatněné náhražce, která toho nenabízí o mnoho více.   

Štítky dokumentu: Google Komentář Podcast

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: