Guerilla gardening / marketing v Praze

20. 8. 2013 | Petr Michl

Guerilla gardening je čím dál více se rozmáhající způsob zvelebování veřejného prostoru. Ve zkratce jde o to, že se veřejná prostranství vylepší zasazením květin do míst, která by jinak nijak zvlášť vábně nevypadala. Týká se to především různých děr v chodnících a u krajů vozovek. „Guerilla" v názvu pak říká, že jsou tyto "zahradnické akce" bez svolení úřadů a jejich finančních prostředků. Děje se tak prostě, protože chtěl někdo vylepšit vzhled svého okolí. Guerilla gardening se zároveň může spojit s marketingem, kdy si něco z pozornosti věnované „malým zeleným změnám" uzme i značka.

Přesně to se nyní děje v Praze, kde lze spatřit květiny v ošoupaných botách. Zasadili je lidé z týmu portálu zaměřeného na zprostředkování kulturních tipů, Informuji.cz. Jeho podtitulem je slogan „Už vím, kam jít". I proto dává tato kombinace smysl. Na stránkách webu je pak uvedeno toto dovysvětlení: „Jako symbol celé akce jsme si vybrali staré obnošené boty. Boty, které s námi strávily mnoho let a zaznamenávaly naše cesty za kulturou. Cestou do práce i za zábavou totiž procházíme mnohdy bez povšimnutí zajímavými místy, pár jsme si jich tedy vytipovali a kulturu do nich doslova zasadili. Cílem nebylo pouze vyzdobit město, ale i vykouzlit úsměv na tváři náhodným kolemjdoucím..."

Zajímavé je rozhodně to, že boty nejsou škrpály někde ze skládky. Jsou od konkrétních lidí, kteří v nich něco prožili. Mají svůj příběh, i proto fotografie níže uvádíme s původním komentářem.


Kavárenské povalečky, Lenka: Béžové lodičky byly ozdobou na mnoha soukromých večírcích ve vybraných pražských kavarnách. Obzvláště si zamilovaly kubistický interiér kavárny Grand café Orient v domě U Černé matky boží nebo útulnost a domácí interiér žižkovského Café Pavlač.


Fajnovky, Zuzka: Stále oslnivě bílé botasky zazářily na mnoha vernisážích a výstavách, rády vzpomínají na Andyho Warhola v Rudolfínu nebo Hotel Chelsea v DOXu.


Steely, Šárka: Protančily nepočítaně psytrancových a free tekkno fesťáků, každý rok byl povinností legendární CzechTek, zažily skvělý Trutnov open air a stopem projely křížem krážem ČR.


Vycházkové botky, Hanka: Podnikaly dlouhé procházky Prahou včetně Náplavky, kde krmily kachny a labutě. Vždy obbdivovaly architekturu a zamilovaly si staré vily v Bubenči, na Ořechovce nebo na Královských Vinohradech. Prozkoumaly ale i mnohá evropská města. Svými křivolakými a zapomenutými uličkami je uchvátil Lisabon...


Mokasíny, Lukáš: Milovník černobílých filmů z 30. let, gentelmanství, dlouhých kabátů, swingu, tanečních, cigár na špičce, intelektuálních debat, existenciální filozofie a kvalitního vína... Zdroj: Informuji.cz


Kopačky, Míra: Slavně postoupily z vesnické ligy do okresního přeboru a staly se hvězdami přerostlých trávníků. V nejlepším je však zradily kotníky a jejich sláva skončila stejně tak rychle, jako začala...

Nejedná se přitom rozhodně o první marketingové využití zeleně na nečekaném místě. Před dvěma lety vztyčila na Filipínách Coca-Cola bigboard o rozměrech 20 x 20 metrů, který byl složen z rostlin. Díky fotosyntéze byl tento živý reklamní poutač schopen vstřebat velkou dávku oxidu uhličitého, a pomoci tak ke snížení podílu skleníkových plynů v atmosféře.


Ještě tři roky předtím vytvořil Adidas billboard vystříhaný z popínavých rostlin.

Jednalo se o podporu řady bot Grun, která byla vytvořena z recyklovaných plastů a gumy. V rámci promo kampaní pak byly lidem rozdávány sáčky se semeny a výzvou ke guerilla gardeningu: „Vandalizujte město přírodou".

Zdroje: adweek.com, yoshimidigital.co.uk, informuji.cz

 

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: