IKEA varuje: nebuďte těmi, kteří svými stereotypy přispívají k pokračování domácího násilí

18. 11. 2021 | Petr Michl
„A to chceš jako rozbít rodinu? Kam bys chodila? Když nemáš žádné peníze.“ Podobná moudra slyší od svých nejbližších mnoho žen, které se snaží odejít od svého muže násilníka. Nebuďte jako oni, varuje IKEA skvělým spotem.

 

Odejít ze vztahu plného domácího násilí není nic snadného. O to víc, když nesvádíte při rozhodování jen svůj vnitřní boj, ale musíte se potýkat také s reakcemi vašich blízkých, které se točí ve stereotypech.

Všude je něco.“ „A to chceš jako rozbít rodinu?“ „No tak se neovládl…“ „Kam bys chodila? Když nemáš žádné peníze.“ I to může slyšet žena, která je odhodlaná „sbalit si kufr a jít“. A přesně tuto situaci zachycuje spot od společnosti IKEA.

Od české pobočky nábytkářského řetězce jde již o druhé video zaměřené na boj proti domácímu násilí. Stejně jako u toho prvního je režisérem Marek Partyš. Za konceptem stojí IKEA a Triad. Opakovanou je i spolupráce s koalicí NeNa, která sdružuje specializovaná centra pro ženy zažívající násilí ROSA, proFem a Acorus.

Spot zdobí skvělý sound design i přesvědčivé herecké výkony. Ženu na odchodu hraje Hana Kusnjerová, manželem je Viktor Dvořák, blízké vyslovující pochybnosti pak zastupuje matka v podání Jaromíry Mílové a Daniel Rous jako otec.

Roman Bojko, manažer pro rovnost, diverzitu a inkluzi v IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko, ke kampani říká:

„K řešení problematiky domácího násilí v České republice se snažíme přispět již více než rok, a to v podobě přímé pomoci neziskovým organizacím pomáhajícím obětem, iniciativou legislativních a systémových změn, vzděláním vlastních zaměstnanců a inspirací ostatních společností v rámci Akademie proti domácímu násilí. Abychom dokázali změnit vnímání české společnosti na tuto tematiku, rozhodli jsme se zmapovat stereotypy a předsudky, kterými jsme zatíženi.“

Distribuce videa je plánová primárně skrze účty IKEA v sociálních médiích (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube) a plánovaná je také reklama ve vybraných kinech. Kampaň ale pronikne s pomocí printů se zásadami bezpečného odchodu od násilného partnera do kabinek a k zrcadlům na dámské toalety v obchodních domech IKEA Černý Most, Zličín, Brno a Ostrava.

Partnerem kampaně je i Univerzita Karlova, která se podílela na analýze studie mapující stereotypy a předsudky ohledně domácího násilí napříč Českem, Maďarskem a Slovenskem.

Duch otevřel debatu o domácím násilí

IKEA přišla s tématem domácího násilí loni, přičemž hlavním prvkem kampaně byl spot nazvaný Duch. Devadesátisekundový spot emotivně zprostředkoval pocity a prožívání ženy, která je obětí domácího násilí. Ukazuje ji v několika typických situacích, kterým čelí – ekonomické a psychické násilí, kontrola a izolace. Společným jmenovatelem byl však permanentní strach, ve kterém se oběti nachází.

Sdílejte tento článek:
Podobné články: