IKEA varuje: nebuďte těmi, kteří svými stereotypy přispívají k pokračování domácího násilí
Odejít ze vztahu plného domácího násilí není nic snadného. O to víc, když nesvádíte při rozhodování jen svůj vnitřní boj, ale musíte se potýkat také s reakcemi vašich blízkých, které se točí ve stereotypech.
„Všude je něco.“ „A to chceš jako rozbít rodinu?“ „No tak se neovládl…“ „Kam bys chodila? Když nemáš žádné peníze.“ I to může slyšet žena, která je odhodlaná „sbalit si kufr a jít“. A přesně tuto situaci zachycuje spot od společnosti IKEA.
Od české pobočky nábytkářského řetězce jde již o druhé video zaměřené na boj proti domácímu násilí. Stejně jako u toho prvního je režisérem Marek Partyš. Za konceptem stojí IKEA a Triad. Opakovanou je i spolupráce s koalicí NeNa, která sdružuje specializovaná centra pro ženy zažívající násilí ROSA, proFem a Acorus.
Spot zdobí skvělý sound design i přesvědčivé herecké výkony. Ženu na odchodu hraje Hana Kusnjerová, manželem je Viktor Dvořák, blízké vyslovující pochybnosti pak zastupuje matka v podání Jaromíry Mílové a Daniel Rous jako otec.
Roman Bojko, manažer pro rovnost, diverzitu a inkluzi v IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko, ke kampani říká:
„K řešení problematiky domácího násilí v České republice se snažíme přispět již více než rok, a to v podobě přímé pomoci neziskovým organizacím pomáhajícím obětem, iniciativou legislativních a systémových změn, vzděláním vlastních zaměstnanců a inspirací ostatních společností v rámci Akademie proti domácímu násilí. Abychom dokázali změnit vnímání české společnosti na tuto tematiku, rozhodli jsme se zmapovat stereotypy a předsudky, kterými jsme zatíženi.“
Distribuce videa je plánová primárně skrze účty IKEA v sociálních médiích (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube) a plánovaná je také reklama ve vybraných kinech. Kampaň ale pronikne s pomocí printů se zásadami bezpečného odchodu od násilného partnera do kabinek a k zrcadlům na dámské toalety v obchodních domech IKEA Černý Most, Zličín, Brno a Ostrava.
Partnerem kampaně je i Univerzita Karlova, která se podílela na analýze studie mapující stereotypy a předsudky ohledně domácího násilí napříč Českem, Maďarskem a Slovenskem.
Duch otevřel debatu o domácím násilí
IKEA přišla s tématem domácího násilí loni, přičemž hlavním prvkem kampaně byl spot nazvaný Duch. Devadesátisekundový spot emotivně zprostředkoval pocity a prožívání ženy, která je obětí domácího násilí. Ukazuje ji v několika typických situacích, kterým čelí – ekonomické a psychické násilí, kontrola a izolace. Společným jmenovatelem byl však permanentní strach, ve kterém se oběti nachází.