Infografika: Češi a mobilní bankovnictví
Mezi českými uživateli chytrých telefonů proběhl rozsáhlý výzkum o využívání mobilního internetového bankovnictví. Studie proběhla pod záštitou digitální agentury Dobrý web na reprezentativním vzorku 449 respondentů. Jejím cílem bylo získat informace o důvodech a frekvenci využívání mobilního bankovnictví, zmapovat způsob jeho používání či prověřit přístup Čechů k nakládání s penězi v rámci mobilních zařízení.
Nejprve se podíváme na to, kde vlastně zakládáme bankovní účet. Osobní založení na pobočce využilo 82 % z dotázaných. Třetina lidí si ale vystačila s registrací přes internet a nevyužila potenciální konzultace se zaměstnancem pobočky banky. Desetina lidí využila k založení účtu zaslání žádosti poštou.
Jednou ze základních otázek, kterou bylo potřeba zodpovědět ihned na počátku výzkumu, bylo, proč vlastně lidé mobilní bankovnictví využívají, nebo se mu vyhýbají. Jedním z důležitých faktorů je, že málokdo dnes nechává mobil doma a díky smartphonu je možné zkontrolovat konto kdekoliv a kdykoliv. Připojení do mobilní aplikace navíc často bývá rychlejší a přihlašovací údaje jsou kratší.
Pro polovinu z dotázaných, kteří bankovnictví v mobilu nevyužívají, je zásadním problémem nedůvěra k bezpečnosti bankovnictví v mobilu. Pro 33 % respondentů je mobilní bankovnictví příliš malé a nechávají si veškerou manipulaci se svými financemi raději na větší obrazovku počítače.
Další otázkou je, kde se vlastně lidé do bankovnictví v telefonu připojují a zda jsou dostatečně opatrní. Celkem 94 % ze všech dotázaných využívá internetové bankovnictví v prostředí domova. Při pohledu na druhou stranu zjistíme, že polovina lidí se nikdy nepřipojila do bankovnictví na veřejnosti. Stále ale zůstavá čtvrtina lidí, která se neobává o bezpečí svých financí a do aplikace se bez problému připojí kdekoliv.
Mezi bankovními domy v České republice existují různé způsoby přihlašování do jejich mobilních aplikací. Nejpreferovanější cestou přihlášení je klasická kombinace uživatelského jména a hesla. Polovina respondentů si oblíbila možnost využití autorizační SMS zprávy, která zvyšuje bezpečnost a snižuje riziko zneužití aplikace.
Inovace a nové technologie umožňují také využití řady jiných metod přihlašování než pouze textových. Dnes už je možné i přihlášení pomocí otisku prstu, které by bylo přijatelné pro největší množství uživatelů. Téměř čtvrtina by byla ochotná využít snímání obličeje nebo jeho částí přední kamerou, ale stále velká část lidí tento způsob přihlašování nezná nebo o něj nemá zájem.
Dalším zajímavým zjištěním je například nepoměr aktivních a pasivních činností internetového bankovnictví na mobilních telefonech: zatímco rovných 70 % uživatelů alespoň jednou týdně kontroluje prostřednictvím mobilu stav svého účtu či transakcí, pouze 37 % uživatelů přes mobilní telefony realizuje platbu. „Za jednu z velkých příležitostí vyplývajících z výzkumu můžeme označit například platby přes Facebook, o jejichž existenci dnes 70% lidí vůbec neví, a pouze 1% respondentů má s jejich používáním zkušenosti,“ dodává Luboš Plotěný, ředitel Dobrého webu.
Celou infografiku si můžete prohlédnout níže (pro zvětšení klikněte na obrázek):