Instagram testuje skrývání lajků u příspěvků už v 7 zemích
- Jak tvořit atraktivní obsah?
- Jak zaujmout v sociálních médiích?
- Jak zesilovat vliv u zákazníků?
- Jak využívat ambasadory značky?
Šušká se to už od dubna. Vedení Instagramu chce zvýšit autenticitu své aplikace a snížit úzkost uživatelů. Jak něco tak komplexního udělat? Recept je prý jednoduchý: skrýt lajky u příspěvků. Po testu v Kanadě Instagram minulý týden prozradil, že testování pokračuje a nyní i v 6 dalších zemích.
Jde konkrétně o:
- Irsko
- Japonsko
- Brazílie
- Itálie
- Austrálie
- Nový Zéland
Samotné pokračování testu, který měl v Kanadě začít už v květnu, značí, že dosavadní výsledky byly pozitivní. Zahrnutí dalších anglosaských zemích s relativně malými populacemi je víceméně obvyklým postupem, připojení brazilského a japonského trhu je ovšem dokladem, že toto se myslí fakt vážně.
We’re currently running a test that hides the total number of likes and video views for some people in the following countries:
Australia
Brazil
Canada
Ireland
Italy
Japan
New Zealand pic.twitter.com/2OdzpIUBka
Není to přitom nic samozřejmého. Odstranění možnosti dát like (či chcete-li „srdíčko“) pod příspěvky je obrovským krokem. Studie prokázaly, že návykovost sociálních sítích je způsobena mimo jiné tím, že každý like pod našimi příspěvky zvyšuje hladinu dopaminu v našem mozku. A to je příjemný pocit, který chceme pocítit opakovaně. Chceme další a další potvrzení, že jsme populární, že se ostatním líbí to, co sdílíme / děláme / jsme. Odstranit prostředek pro zvyšování návykovosti po vaší službě se na první pohled může znát jako čiré bláznovství. Instagram tím ovšem sleduje částečně altruistické cíle: odstranění úzkosti uživatelů z toho, že nejsou před ostatními dost úspěšní. Když nevíte, kolik lajků mají u svých příspěvků ostatní, přestanete se s nimi logicky porovnávat. Příspěvky bez lajků pak měly vypadat takto.
Zdroj: Instagram
Zároveň to ale může mít pro Instagram i pozitivní dopady mimo zlepšení psychické pohody uživatelů. Skrytí lajků může přispět k potlačení chování, kdy uživatelé mažou příspěvky, které nejsou dost úspěšné. Nechtějí si připadat jako loseři před sebou a především před někým, kdo by si procházel jejich profil. Takováto úprava Instagramu by tak mohla přispět i k častějšímu publikování příspěvků, protože by lidem v hlavě nestrašilo, že konkrétní fotka nezíská dost lajků, a tak ji ani nemá smysl sdílet.
Těžko říct, zdali by si Instagram něco takového troufl, kdyby si nevyzkoušel, že navenek neviditelná (respektive na lajky nepočítaná) popularita Stories uživatele od sdílení svých příběhů neodradí. Takto rozsáhlý test naznačuje, že podobný osud může brzy potkat i příspěvky ve feedu. Ne ve formě testu, ale jako nový způsob fungování tohoto sociálního média.