Internetové trhy střední a východní Evropy výrazně rostou
Rok 2011 byl pro internetové trhy střední a východní Evropy (dále region CEE) velice úspěšný. Celkový počet uživatelů internetu se v regionu CEE meziročně zvýšil o 9,2 %, tedy o více než 12 milionů nových uživatelů internetu. Výdaje na online reklamu v důsledku toho rostly o celou třetinu v porovnání s rokem 2010. Česká republika pak obsadila v žebříčku států s nejvyššími výdaji na online reklamu třetí místo s celkovou sumou investic do internetové reklamy 268,9 milionu EUR.
Rok 2011 přinesl výrazné změny v oblasti sociálních médií, mobilního internetu, online videa či hromadného nakupování. Na některých trzích regionu (například v Bělorusku, Polsku, Rusku a na Ukrajině) probíhal souboj mezi mezinárodním gigantem Facebookem a silnými lokálními sociálními sítěmi. Uživatelé internetu v regionu CEE začali také více využívat mobilní internet, smartphony a tablety. Významně se rozvíjel trh e-commerce, obzvlášť oblast hromadného nakupování, která zažila výrazný růst v celém regionu.
Zpráva společnosti Gemius „Do you CEE?“ se zaměřuje také na tržní potenciál států regionu CEE a zkoumá současný stav rozvoje oblasti internetu v celém regionu. V roce 2011 dosáhl počet uživatelů internetu téměř 143,5 milionu a online populace rostly téměř ve všech analyzovaných státech. V roce 2011 mělo ve střední a východní Evropě nejvíce internetových uživatelů Rusko, kde žije 38,3 % online populace regionu CEE.
Online populace v regionu CEE a Turecku, Zdroj: Gemius, NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, AIMmonitor – IAB Slovakia, 12.2009, 12.2010, 12.2011.
Rusko je nejen největším, ale také jedním z nejdynamičtěji se rozvíjejících trhů střední a východní Evropy. Meziroční nárůst internetové populace zde dosáhl 11,7 % a Rusko tak obsadilo třetí místo v žebříčku nejrychleji rostoucích online populací regionu. Největší růst online populace byl zaznamenán na nejméně vyspělých trzích CEE, v Bělorusku a na Ukrajině. V prosinci 2011 dosáhla ukrajinská online populace 13,5 milionu uživatelů (meziroční nárůst o 19,1 %) a běloruská 4,1 milionu (meziroční nárůst o 20,2 %).
Výrazné zvýšení počtu uživatelů internetu neuniklo pozornosti obchodníků a celkový objem výdajů do online reklamy ve střední a východní Evropě zaznamenal více než 30% meziroční nárůst. Největší investice do online reklamy byly zaznamenány na ruském trhu (1,12 miliardy EUR). Na dalších pozicích se umístily: Polsko (439 milionů EUR), Turecko (360 milionů EUR) a Česká republika (268,9 milionu EUR). Největší meziroční růst výdajů na online reklamu byl v roce 2011 zaznamenán na Ukrajině (59 %), v Rusku (56 %), Chorvatsku (39,8 %), Slovinsku (31,1 %) a na Slovensku (29,9 %)
Zdroje: Gemius, IAB AdEx 2010, 2011. European Online Advertising Expenditure